Ladysmith – land art

fotofotofotofotofotofotofotofotofotoNatuurgebied Ladysmith aan de dijk bij Delfzijl

Ladysmith (door de Delfzijlsters “Laddiesmit” genoemd) is de naam van een gehucht dat begin 1900 werd gesticht door timmerman Janske Bruggemann. Hij sympathiseerde met de Nederlandse boeren in Zuid-Afrika die in de boerenoorlog streden tegen de Engelsen. Hij doopte de plek aan de dijk bij Delfzijl om in Ladysmith. Er stonden zeven huisjes van overwegend kleigravers. Ze groeven gronden in de omgeving af. De klei ging naar een van de vele steenfabrieken aan het Damsterdiep.

Het gehucht werd in 1974 met de grond gelijkgemaakt omdat de zeedijk moest worden opgehoogd. Een deel van de oude zeedijk is nog steeds te zien. Wat verder van Ladysmith resteert is een ruïne. Dat is een kunstproject , gemaakt door Peter Verhagen, dat de overblijfselen van een van die huisjes voorstelt. Het bouwwerk werd eind jaren ´70 gerealiseerd. Het is nu een natuurgebied met wilgen, essen, elzen, esdoorns en rietorchis (orchideesoort).

1976-1978

Voolhok/Ladysmith. Ontwerp en gedeeltelijke uitvoering van plannen voor een gebied tussen de oude en de nieuwe zeedijk en het aangrenzende verdwenen dorpje Ladysmith aan de noordzijde van Delfzijl. Het betreft een stuk landschapspark, wijkpark, een zitgelegenheid/kinderspeelplaats op de oude fundamenten van Ladysmith en de aankleding van de oude stenen golfbreker met kunstwerken. Twee lagere scholen maakten hiervoor mozaïeken en betonvormen. Om de ontworpen plannen aan de ruimte te toetsen werd een speelfilm bedacht en opgenomen in dit 12 hectare metende gebied.

Het kunstwerk is het beginpunt van een binnenkort te publiceren kunstkustroute in de gemeente Delfzijl.

Ladysmith, bij mij om de hoek, is niet per auto bereikbaar. Vanuit parkeerplaats van sportpark Uitwierde aan de Wierdeweg kun je wandelen over de Naterijlaan door een tunneltje naar de zeedijk

Negen foto’s

N.B.

Voor de luchten boven deze dijk, zie link.

Het vorige land art kunstwerk die ik heb bezocht ligt in Emmen.

About klaasamulder

kunst & cultuur
This entry was posted in klaasamulderVK-2007-06 and tagged , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

7 Responses to Ladysmith – land art

  1. Maria-Dolores says:

    ik hou wel van plekken die niet met de auto bereikbaar zijn…

  2. Lilian says:

    Prachtig gewoon.

  3. de Stripman says:

    Mooie fotoreportage !
    En ook grappig: De straat waar ik woon is genoemd naar een plaats in Z-Afrika waar de boeren ooit de Engelsen versloegen. Dat danken we weer aan de eigenaar van een landhuis die sympatiseerde met de boeren…;-)

  4. Klaas @ (weblog delfzijl e.o.) says:

    Vandaag weer een historische plek in Delfzijl op mijn blog.

  5. klaas @ ( weblog delfzijl e.o.) says:

    Nog meer land art in (Oost) Groningen, zie vandaag mijn blog.

  6. Klaas A.(weblog delfzijl e.o.) says:

    Vandaag land art in de stad Groningen op mijn blog.

  7. alie colly-lier says:

    mijn grootouders woonden ,onderaan de dijk Ladysmith f11 deze plek moet het zijn denk ik.Als kind ging ik altijd in de zomervakantie
    naar mijn Opa en Oma was altijd een feest lekker spelen op de dijk.groetje alie

Leave a comment