Doing Merz

Kunstruimte 09 , Groningen

Going Merz van Mark van Overeem is een plaatsgebonden ruimtelijk werk dat de Merzbau van Kurt Schwitters (Hannover, 1887 – Kendal (Ambleside), 1948) verkent. Merz is de term die Schwitters gebruikte voor al zijn collagewerk. De collage belichaamde, als een taal van fragmentatie, een breuk met de traditie en drukte als een niet-hiërarchische wijze van representeren sociale waarden uit die geassocieerd werden met een democratische regeringsvorm. In 1920 zei Schwitters: “Merz staat voor bevrijding van alle ketenen.” In die zin is dit uitgangspunt blijvend actueel. Rond de jaren 20 begon Schwitters de ruimten in zijn huis te vervormen door er allerlei kubistische vormen in aan te brengen. Alle wanden, het plafond en een deel van de vloer betrok hij erin. Deze wijze van bouwen noemde hij ‘Merzbau’. Het resultaat was een vreemd ingedeelde ruimte die op zichzelf een bouwwerk vormde. Waar Kurt Schwitters in zijn tijdsgewricht met Merz stond voor het bevrijden van de ketenen, wil Mark van Overeem in Going Merz hetzelfde tot uiting brengen door middel van het verbinden van de ruimte en de denkbeeldige ruimte.

N.B.

Zie ook een eerdere post over Kurt Schwitters.

Advertisements

About klaasamulder

kunst & cultuur
This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s