Double happiness

Woody van Amen – neons

Double happiness, 1979

Dit werk memoreert de ontmoeting tussen Nixon en Mao in 1972, het eerste moment van toenadering tussen Oost en West na een lange periode van afstandelijkheid. Woody van Amen heeft een ansichtkaart met een beeltenis van de twee, een afbeelding van de Matterhorn en een Oosters geometrisch motief, samengevoegd tot een collage op klein formaat. Deze heeft hij vervolgens op laten blazen tot de huidige afmetingen. Een gele neonbuis omlijst de samenkomst van beide wereldleiders. Het Chinese karakter net boven het midden staat voor ‘double happiness’ oftewel voorspoed en geluk. De karakters aan de onderzijde vormen het woord Matterhorn. Om duidelijk te maken wat de Matterhorn is, is bovenaan het laatste karakter het teken voor ‘berg’ toegevoegd. Dit teken zal Woody vanaf de jaren tachtig, in combinatie met het silhouet van de Matterhorn, gebruiken om zijn werk te signeren.

Gesture of generosity and giving. 1998

Uitbeelding van de hand van Boeddha die zijn volgelingen bedeelt met goede gaven. De beeltenis van Boeddha vormt voor Woody van Amen een metafoor voor de gehele Aziatische cultuur. De contouren van de hand zijn omgeven door wit oplichtende neonbuis.

Getrich Syndicate, 1977

In deze neonassemblage uit 1977 van de Nederlandse kunstenaar Woody van Amen komen de vruchten van zijn reis naar Zuid-Oost Azië tot uiting. Het is een van zijn eerste oriëntaals beïnvloede kunstwerken. De voorstelling is uit geknoopte wol samengesteld en bestaat uit een op het strand liggende figuur, half vrouw, half vis. Van Amen kent de visvrouw van het kunstwerk van de Belgische kunstenaar Magritte.

Woody van Amen (Rotterdam, 1936) is de belangrijkste vertegenwoordiger van de pop art-beweging in Nederland. Begin jaren zestig trekt hij de aandacht met objecten die verwijzen naar erotiek, reclame, religie en politiek.

Te zien in museum Valkhof, Nijmegen

N.B.

Zie ook een eerdere bijdrage over mijn bezoek aan museum Valkhof, Nijmegen.

Advertisements

About klaasamulder

kunst & cultuur
This entry was posted in klaasamulderVK-2011-01 and tagged , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s