de achtegelaten singles

In de pastorie van Godlinze

Op Mokblog zag ik een intrigerendende foto die gelinkt was aan het dorp Godlinze in de gemeente Delfzijl.

“Nadat de CD stormenderhand dehuiskamers had veroverd (1983-1985), zette Nederland massaal z’n oude elpees en singletjes bij het grof vuil. Of in het gunstige geval ergens in een donkere hoek op zolder. Afgelopen week kreeg ik de bestofte verzameling van een mij onbekend echtpaar uit Godlinze in de schoot geworpen. Zij hebben niet de behoefte gevoeld om hun eigen muzikale herinneringen mee te verhuizen.

De achtergelaten singlesAl luisterend naar het nostalgisch spetterende vinyl onstond langzaam een beeld van de voormalige inwoners van het wierdedorp bij Delfzijl. Ze moeten veel van operette hebben gehouden, zoveel maakte de collectie wel duidelijk. En van stijldansen. Foxtrot met name. En er is een connectie met Italië ergens in de jaren zeventig van de vorige eeuw. Misschien hebben zij er een tijdje gewoond of anders was het destijds hun favoriete vakantiebestemming. ‘Stasera mi Butto’ van Rocky Roberts and the Airedales past eigenlijk niet zo tussen het verzamelde werk van dit Groningse paar. Veel te wild. Maar het meest opvallende singletje waar ik tijdens mijn ontdekkingstocht op stuit is gemaakt door de Duitse pianist Crazy Otto.

Fritz Schulz-Reichel

Omdat ik in een nieuwsgierige periode zit, verplaatste mijn belangstelling zich direct van de voormalige pastoriebewoners in Godlinze naar Crazy Otto. Een artiestennaam blijkt al snel, waarachter ene Fritz Schulz-Reichel schuilgaat.”

Voor Fritz Schulz-Reichel zie verder mokblog.

N.B.

Zie ook een eerdere bijdrage over de kerk van Godlinze.

Foto pastorie: godlinze_dorpsonderzoek

About klaasamulder

kunst & cultuur
This entry was posted in klaasamulderVK-2010-12 and tagged , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

