Tranen

Mosterd – Schrijver A.L Snijders, winnaar Constantijn Huygensprijs, over televisie in de VPRO GIDS

Afgelopen weekend kwam ik de schrijver A.L Snijders tegen op het Prozafestival “Het grote Gebeuren”in Groningen. Toevallig(?) gaat Snijders zijn wekelijkse bijdrage in de VPRO GIDS over een Groninger, een favoriete kunstenaar van mij.

“Ik ontvang een brief van Jos Houweling. Hij nodigt mij uit een nieuwjaarswens uit te spreken voor een videocamera.
Hij schrijft: ‘Ga er rustig voor zitten en denk om de achtergrond, wel een plant, geen plant’.Hij schrijft: Het is het eenvoudigst als u zelf voor de opname zorgt. Mocht dat niet lukken dan kunt u bij ons een videomaker bestellen die langskomt tegen een vergoeding van 150 Euro plus reiskosten. Hij schrijft:’ Wij vertonen de wensen op ons YouTube kanaal. U kunt de video op YouTube uploaden en en ons een link sturen’. Hij schrijft: ‘Uiteraard worden de video’s toegevoegd aan de collectie van The One Minutes’.
Ik monteer de videocamera op het statief, ik stel hem in op een minuut, ik ga zitten op de art-deco-kruk van mijn oma en barts in snikken uit.Ik huil een minuut, zonder voorbereiding, zonder plan. Omdat dit een spontane huilbui is, die niemand begrijpt, ook ikzelf niet, lijkt het me een staaltje van authentieke avant-gardekunst. Maar het is al wel eerder vertoond, een jongen die voor de camera huilt, die met zijn fiets in de gracht rijdt, die voor altijd met een kleine zeilboot op zee verdwijnt. Zo wil ik niet op YouTube. Ik besluit dit jaar geen nieuwjaarswens uit te spreken.”

N.B.

Zie ook de bijdragen met een huilende Bas Jan Ader (helaas zijn mijn 2 filmpjes met Bas Jan Ader door YouTube geblokt) en met de zeilboot.

Constantijn Huygensprijs

About klaasamulder

kunst & cultuur
This entry was posted in klaasamulderVK-2010-11 and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Tranen

  1. Fleur says:

    Als de ander gaat huilen,ga ik automatisch meedoen.
    Hetzelfde met lachen.
    Behalve als ik een sterke aversie heb tegen de ander,zoals bij Agripina en consorten.
    Mss heb ik die tent.van Ader wel gezien in Boymans
    en raakte zijn tekst mij ook,maar mijn hoofd schijnt het zich niet meer te herinneren,
    want memoreren zit dikwijls vast aan meerdere zintuigelijke waarnemingen.

  2. Pingback: Farewell to faraway friends. | klaasamulder

Leave a Reply

