De grote ogen van Kees van Dongen

Trinidad Fernandez uit Iran

Vrijdag de prachtige tentoonstelling “De grote ogen van Kees van Dongen” in Rotterdam bezocht.
Mijn speciale aandacht, als Iran-geinteresseerde,  ging uit naar het schilderij uit Iran op de expositie.

Museum Boijmans Van Beuningen toont voor het eerst een werk uit het Tehran Museum of  Contemporary Art. Het gaat om het schilderij ‘Trinidad Fernandez’, geschilderd door Kees van Dongen in 1910. Fahrah Pahlavi, de weduwe van de verdreven Sjah van Iran, kocht het werk in 1976 op een veiling in New York. In 1956 is het schilderij voor het laatst getoond, in het Kunstmuseum Basel. Sinds het vertrek van het echtpaar uit Iran in 1979 heeft het schilderij in een depot gestaan. ‘Trinidad Fernandez’ is in het bezit van het museum in Teheran.

Fahra Diba

De voormalige Koningin en later Keizerin Fahra Pahlavi, ook wel bekend als Fahra Diba, was beroemd vanwege haar uitbundige levensstijl en grote kunstcollectie. Zo bevonden zich in haar verzameling behalve deze Van Dongen tevens werken van André Derain en van Van Gogh. ‘Trinidad Fernandez’ is een expressief schilderij met een geweldig kleurenspel, aldus gastconservator Anita Hopmans, die uitvoerig onderzoek deed naar Van Dongens weg naar succes. ”Het schilderij, van een Spaanse schone, sluit prachtig aan bij de andere werken van Van Dongen die hij maakte tijdens zijn reis naar Spanje, Marokko en Tunesië. Het was een grote verassing dit schilderij in die collectie te vinden en het nu hier te kunnen tonen.” 

Advertisements

About klaasamulder

kunst & cultuur
This entry was posted in klaasamulderVK-2010-10 and tagged , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

One Response to De grote ogen van Kees van Dongen

  1. jan van gelderen says:

    “Homo’s Moeten Dood”
    INGEZONDEN – 17 OKTOBER 2010
    Afgelopen woensdag 13 oktober 2010 in jongerencentrum Argan (Overtoom 141, A’dam) was er een voorvertoning van de Tegenlicht documentaire over sjeik Khalid Yasin, die a.s. maandag 18 oktober op Nederland 2 zal worden uitgezonden om 20.55 uur.http://tegenlicht.vpro.nl/nieuws/2010/oktober/voorvertoning-de-vreemdeling.html
    Aldaar was ik getuige van het volgende.
    Regisseur Hans Otten zet in de documentaire een beeld neer van de imam als een oprechte jongerenwerker met de beste intenties. Voor iemand die enige kennis heeft van de minder loffelijke kanten van de islam en die meerdere optredens van de haatsjeik heeft gezien, is echter meteen duidelijk dat Otten een veel te rooskleurig beeld schetst.
    In de documentaire laat de regisseur Khalid Yasin zeggen dat er natuurlijk geen stenigingen, onthoofdingen en amputaties plaats zullen hebben in Europa, als de islam hier eenmaal aan de macht is gekomen. We hoeven dus helemaal niet bang te zijn voor de islam, aldus de sjeik zelf.
    Bij thuiskomst leert even googelen echter precies het tegenovergestelde. In het volgende filmpje zien we de haatprediker zijn bewondering uitspreken voor de sharia zoals toegepast in Saoedi-Arabië. Afgehakte handen, hoofden die door de straten rollen, handen en voeten aan tegengestelde zijden geamputeerd, mensen die gekruisigd worden, mensen die tegen een paal worden gezet en slaag krijgen. “At least I say, we muslims should have that kind of power, all over the world.” Kortom, hij vindt de letterlijke toepassing van de sharia werkelijk fantastisch en moslims waar dan ook ter wereld moeten de macht krijgen om hetzelfde te doen. Vanaf 7:30 min verschijnt Khalid Yasin in beeld. Dit filmpje is onderdeel van een Britse documentaire, waarbij met verborgen camera een moskee en de bijbehorende boekwinkel worden bezocht.http://www.youtube.com/watch?v=wrgyMZRdmwk&feature=related
    Hans Otten laat dus maar de halve waarheid zien over de sjeik, namelijk het prettige beeld naar buiten toe, maar zodra de sjeik voor eigen parochie preekt toont zich de onvervalste moslimradicaal met een sinistere agenda.
    Nog een voorbeeld van onwaarheid in de documentaire. Yasin zegt op een gegeven moment dat moslims twee jaar na aankomst in Amerika aan zichzelf refereren als Amerikaan, maar dat moslims van de derde generatie in Europa aarzelen of ze wel volwaardig burger zijn van de desbetreffende landen. Dat wil zeggen, moslims in Nederland bijvoorbeeld twijfelen of ze zichzelf wel Nederlander moeten noemen. En kijk, in Amerika is er geen radicale islam en in Europa wel. Dus Amerika pakt de integratie van migranten wél goed aan en Europa niet. Dat er hier in Europa radicale moslims zijn, hebben de Europeanen kortom aan zichzelf te danken, namelijk door hun slechte integratiebeleid.
    Dit is echter totale onzin. In Amerika bestaat de radicale islam wel degelijk, zoals het volgende rapport bewijst. De moslimmaffia is daar een compleet programma aan het uitrollen om heel Amerika over te nemen, inclusief het Witte Huis. Alles onder leiding van de moslimbroederschap. U weet wel, de club van de sluwpratende ‘integratiebevorderaar’ Tariq Ramadan. Dat is dezelfde club waar Ahmed Marcouch zo’n bewondering voor heeft.http://www.centerforsecuritypolicy.org/upload/wysiwyg/article%20pdfs/Shariah%20-%20The%20Threat%20to%20America%20%28Team%20B%20Report%29%2009142010.pdfhttp://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/372306/2009/12/21/Bouyafa-met-argusogen-bekeken.dhtml
    Na afloop van de documentaire vindt er een discussie plaats over de documentaire onder leiding van beroepsleuteraar Tarik ‘afwijkende-meningen-lachen-we-gewoon-lekker-weg’ Yousif. In de zaal van Argan zijn zo’n 100 aanwezigen. De helft is moslim, de andere helft shariasocialist. Er heerst een sfeertje van ‘we zijn het allemaal lekker met elkaar eens en er is geen énkele dissident onder ons!’
    In de zaal zit echter een man die de film karakteriseert als één groot platform voor de taqiyya, de opdracht van de islam aan moslims om tegen anderen te liegen over de ware intenties van de islam. Er ontstaat groot tumult. Hier gooit iemand roet in ons eten, dat hadden we niet afgesproken.
    De man zegt dat sjeik Khalid Yasin in de documentaire anders is dan wat we zien op internet. De hele zaal valt over de man heen en zet hem het mes op de keel om een voorbeeld te geven van wat wel op internet staat en afwezig is in de film. Op internet, zegt hij, blijkt dat homo’s afgemaakt moeten worden. De zaal reageert furieus en verandert in een heksenketel. Onzin, schreeuwt een woedende moslim. Hebben we hier internet, roept een andere moslim, gebrand om het ongelijk van de man te bewijzen. Onderwijl haalt Hans Otten zijn schouders op: taqiyya, wat is dat, daar kan ik niks mee.
    Gaandeweg de discussie wordt de man totaal doodgenegeerd, ondanks het feit dat Khalid Yasin zelf in de film heeft opgeroepen tot een dialoog. En ook ondanks de eindeloze oproepen tot dialoog die we altijd horen van moslims, wanneer ze geconfronteerd worden met islamcritici. In plaats van dat deze kans wordt aangegrepen om te dialogeren, wordt de man gewoon compleet doodgezwegen. Dit is nu het probleem van die oproepen tot dialoog. Zodra er ook maar één kritisch geluid klinkt, raken moslims direct in alle staten – en met hen hun islamolinkse vrienden –, zodat er überhaupt geen dialoog kan plaatsvinden. Dit nog afgezien van het feit dat de islam leert dat moslims onder geen enkele voorwaarde vrienden mogen worden met anderen. Het resultaat is een monoloog genaamd dialoog: de islam heeft altijd gelijk en jij past je maar aan.
    Het christendom respecteert de islam niet, maar de islam heeft wel respect voor het christendom, reageert een moslim in de zaal, onwetend van de christenslachtingen door moslims in Turkije, Egypte, Pakistan, Indonesië en nog vele andere landen.
    Vroeger maakte ik een praatje met de buurman en deed ik een bakkie koffie met de buurvrouw, klaagt een andere moslim, onbewust van het leed dat moslims anderen berokkenen en dientengevolge de steeds negatievere opinie over hen.
    Ondertussen ontaardt de discussie over Khalid Yasin in een ordinaire anti-Wilders bijeenkomst.
    Na afloop beent de man niet weg, maar blijft gewoon nog een theetje drinken in het hol van de leeuw. Iedereen mijdt hem als de pest. Slechts één bedremmelde blonde vrouw stapt op hem af en bevestigt dat het internet een totaal andere Yasin laat zien dan wat Hans Otten ons heeft voorgeschoteld.
    Later komen Hans Otten en zijn cameraman even praten met de man. Dan pas laat de regisseur zijn echte kleuren zien. “Dat er überhaupt met Wilders wordt gesproken. Er moet een cordon sanitaire om hem heen worden gelegd. Wilders en zijn 1,5 miljoen kiezers staan helemaal nergens voor. Er is geen verband tussen islam en geweld.”
    De cameraman doet er nog een schepje boven op. “Mijn moslimvrienden zeggen dat in de koran staat dat we allemaal lief voor elkaar moeten zijn, dat islam liefde is.” Op de vraag van de man in welke soera en welk vers dat dan staat, reageert Ottens cameraman plots geïrriteerd. “Jij moet nu niet ineens semantische spelletjes gaan spelen,” en loopt boos weg. Intussen heeft Hans Otten makkelijker gezelschap gevonden bij zijn moslimvrienden.
    Terwijl de man Argan verlaat, wordt hem gedag gezegd door een man die ik eerder die avond handjevrijend met zijn vriend had gespot in een restaurant in de buurt. De homo is een van de zeer weinige mensen die de bijdrage van de man wel heeft kunnen waarderen. Thuisgekomen probeer ik wat zoekopdrachten en jawel, de man had gelijk. Homo’s moeten worden afgemaakt, in weerwil van de heftige protesten van de Yasin-fans. Vanaf 15:30 min:http://singularvoice.wordpress.com/2009/03/06/the-video-of-khalid-yasin-exposed/
    Conclusie
    1. Argan, VPRO en de publieke omroep worden met ons geld gebruikt om onszelf op te lichten over de kwade bedoelingen van de islam. Wij financieren ons eigen zelfbedrog. Dit moet per direct ophouden.
    2. Geen enkele andere etnische minderheid in Nederland heeft een eigen jongerencentrum. Waarom Marokkanen dan wel? Dit is pure voortrekkerij. Per direct sluiten deze tent voor islampropaganda.
    3. Hans Otten en z’n vrindjes zijn fel pro-islam en anti-Wilders. Houd dit in het achterhoofd bij de waardering van zijn cinematografische werken.
    VPRO Tegenlicht, De vreemdeling: Khalid Yasin. Te zien: maandag 18 oktober 2010 op Nederland 2 om 20.55 uur.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s