la grande parade

Stedelijk in affiches
 
Al ruim een eeuw kondigt het Stedelijk Museum tentoonstellingen aan via affiches. Na de opening in 1895 gebruikten verschillende groeperingen het museum als een kunsthal. Dat leverde een grote diversiteit aan affiches op. Er ontstond eenheid toen vanaf 1945 de grafische vormgeving in handen kwam van directeur Willem Sandberg. Zijn affiches brachten een eenvoudige boodschap in heldere kleuren. Van 1963 tot 1984 gaven de affiches van Wim Crouwel het museum een modern gezicht. Onder directoraat van Wim Beeren viel de keuze vaak op de expressieve vormgeving van Anthon Beeke. Tot aan de sluiting van het tijdelijke onderkomen van het museum in 2008 ontwierp een groot aantal verschillende vormgevers affiches.
 
Hierbij mijn keuze. Te beginnen met Werkman uit Groningen, twee overzichtstentoonstellingen die diepe indruk op mij hebben gemaakt en tenslotte Shirin Neshat, mijn favoriete Iraanse kunstenaar.
 

 
H.N. Werkman, drukker-schilder, Groningen. Tentoonstelling, Stedelijk Museum, Amsterdam, 24 Nov. tot 17 Dec. 1945.
 

Stedelijk Museum – ’60 ’80 attitudes/concepts/images, een keuze uit twintig jaar beeldende kunst (1982)

tentoonstelling over de schilderkunst van na 1940 (1984 – 1985)

Shirin Neshat (2006)

N.B.

Zie ook de vorige bijdrage over het Stedelijk.

About klaasamulder

kunst & cultuur
This entry was posted in klaasamulderVK-2010-10 and tagged , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

3 Responses to la grande parade

  1. Rolf van der Marck says:

    Jammer dat je alleen de ontwerpers van het eerste en laatste affiche noemt. Van wie zijn de andere affiches?

  2. laila says:

    Ja Werkman,daar hou ik van;de 3e is van Fernand Léger. Ik heb het boek van La Grande Parade.

  3. Zwollywood says:

    Le Grande Parade heb ik destijds bezocht en het boek heb ik ook.

Leave a Reply

