Monument dichteres M. Vasalis

Ik droomde dat ik langzaam leefde.. . langzamer dan de oudste steen

Zondag heb ik het Vasalis-monument in haar woonplaats Roden (Drenthe) bezocht.

 M. Vasalis gebruikte als dichteres een heldere en eenvoudige taal. Dat sprak kunstenaar Erick de Lyon aan. Hij verbeeldt met zijn kunstwerk een vijftal dicht-regels in de vorm van betonnen balken op een plateau van gras . Op een van de balken is de dichtregel aangebracht  ‘ik droomde dat ik langzaam leefde… langzamer dan de oudste steen’. Geschuurde zwerfstenen waarop letters zijn uitgestraald vormen samen deze dichtregel. Ze zijn met lange pennen in de betonnen balken( regels) bevestigd. de andere regels zijn kaal; ze nodigen uit om te gaan zitten, kijken en genieten te midden van de fruitbomen en stinzenplanten. Het kunstwerk biedt een rustige plek op deze havezathe om te verblijven in de nabijheid van museum, expositieruimte Het Koetshuis en het café-restaurant van de Mensingheborg in Roden. Op 13 februari 2009 opende de Werkgroep Vasalis en Stichting Mensinghe met behulp van dichteres Elly de Waard en de burgemeester en wethouder van Roden het Vasalis kunstwerk. Naast de vaste regels zijn, in de tweede fase van het kunstwerk , losse stenen met letters gemaakt. Voor deze losse letters heeft de werkgroep een voorziening getroffen om ze in op te kunnen bergen. Hiermee worden kinderen geprikkeld om gedichten of teksten te maken op deze bijzondere Vasalis-plek. (m.d.a. CBK Drenthe)

N.B.

Zie ook een eerdere bijdrage over Vasalis in Delfzijl.

About klaasamulder

kunst & cultuur
This entry was posted in klaasamulderVK-2010-10 and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

10 Responses to Monument dichteres M. Vasalis

  1. Louise says:

    Moet wennen aan de vormgeving.
    Moet er over nadenken bij
    Herfst
    Nooit ben ik meer in mijn gedachten groot,
    steeds zeldner denk ik dat mijn werklijk wezen
    zich tonen zal en durven te genezen
    van de steeds naderende duidelijker dood.
    Vandaag zag ik de hemel door het weemlend lover
    verbleken tot een doodlijk zuivere helderheid.
    Ik heb mezelf nog van geen ding bevrijd
    en er is haast geen tijd meer voor mij over.
    Er ruist een hoge ruime wind
    door de recht opgerezen bomen;
    aan het zwarte water is een hert gekomen,
    en door het oevergras schijnt laag de zon…
    Dit is het enig antwoord, dat ik vind,
    dat mij bevrijden zou, zo ik ‘t vertalen kon.

  2. vuurjuffer says:

    ik houd van haar gedichten
    het monument inspireert
    fijne bijdrage

  3. BarbaraJansma says:

    Die kooien vind ik niet zo fijn, maar het idee is mooi

  4. moonfairy says:

    een mooie plek
    met een mooi idee
    maar hoe kunnen de kinderen in die afgesloten kisten komen
    en hoe weten ze wat ze dan mogen doen?
    vriendelijke groet Moonfairy

  5. StadsfotograafVelsen says:

    Vasalis blijft voor mij een van de grootste poëten van onze taal,
    maar dat monument vind ik lelijk, in het bijzonder die kooi.
    Kooien met stenen zijn tegenwoordig erg in de mode bij (landschaps)architecten, vreselijk, ontsieren overal de omgeving.

  6. cor3306 says:

    aanbevolen; in mijn groninger periode woonde ze in een villawijk van Helpman

  7. laila says:

    Aanbevolen.
    Haar biografie, die in november zou verschenen is uitgesteld tot voorjaar 2011.

  8. Klaas A. Mulder says:

    Vandaag nog een beeld n.a.v het gedicht “Tijd” van M. Vasalis op mijn blog.

  9. Pingback: Havezate Mensinge « Afdeling Kunst & Cultuur

Leave a Reply

