Blaarkoppen


 
Ontmoeting met een blaarkop

T/m 25 september speelt Overmorgenland in de weilanden van boerderij Ande Niedijk in Enumatil (Groningen) de voorstelling ‘Blaarkoppen’met actrice  Veerle van Overloop en 50 blaarkoppen.Het publiek zit onder een dak van doek midden in een weiland.

Ik heb de mooie verstilde voorstelling zaterdag voor een week gezien.
Het was een heerlijke nazomeravond. Genoten!

Schuur waaruit de blaarkoppen voor de voorstelling het weiland in komen lopen


 

Blaarkoppen is een theatervoorstelling in het weiland gewijd aan het werk van de dichter en essayist C.O. Jellema. De voorstelling wordt gespeeld in de nabijheid van de Groninger blaarkopkoe en verhaalt over het veranderende landschap, de werking van het geheugen en de blikken van een Blaarkop. Een plaatsbepaling tussen de grassprieten, mensen, kinderen en andere dieren.

Ontmoeting met een blaarkop
 
Je vindt me vreemd, eng haast, blijkt uit je blik,
met zo’n geboortemasker, wit, en ogen
zo zwart omrand die jou enkel gedogen,
denk je, op afstand, want ik merk jouw schrik

als je je hand uitsteekt en kopschuw ik
terugdeins zelf – voor wat, voor een te hoge
verwachting? die, bij voorbaat al bedrogen,
maakt dat, uit schaamte wijs, ik weeg en wik.

Maar vaak, ontwaakt in ochtendschitterdauw
– ze slapen nog, de anderen, gewonen -,
mijmer ik hoe me niet meer te verschonen

voor dat ik zo ben, me lijk te verbergen,
prins van Sneeuwwitje en haar zeven dwergen –
wat niemand aan me ziet vertel ik jou.

C.O. Jellema, 2003

(de laatste foto is van Reyer Boxem uit de digitale Dagblad van het Noorden/het was verboden tijdens de voorstelling te fotograferen)

N.B.

Zie ook de eerdere bijdrage “Het waait er altijd” over C.O. Jellema.

About klaasamulder

kunst & cultuur
This entry was posted in klaasamulderVK-2010-09 and tagged , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Blaarkoppen

  1. BarbaraJansma says:

    Leuk….
    Toch is het geen gezicht, zonder hoorns, he?

  2. frits says:

    @BarbaraJansma
    Klopt, het ziet er niet uit. Ik kan er niet aan wennen en ben altijd blij als ik nog een weiland zie vol koeien met hoorns. Is er nog niet een actiegroep die zich sterk gaat maken voor de terugkeer ervan? En daarna, als die actiegroep wegens succes kan worden opgeheven, eentje tegen de gele oorflappen?

Leave a Reply

