Verf

vormeloos als een vloeibare substantie

Kunstredacteur Dirk Limburg van NRC bezoekt iede jaar de tentoonstellingen met eindexamenwerk van de Nederlandse kunstacademies. Hij bezocht ook de tentoonstelling van Academie Minerva in Groningen. Gisteren stond zijn verslag in NRC.Next. Helaas is het artikel digitaal niet beschikbaar, maar misschien wordt het nog, verkort(?), doorgeplaatst in NRC.

Het artikel gaat over schilder Jouke Anema (22) onder de titel “De vormloosheid van verfsporen” met  onder andere de volgende qüotes “Jouke Anema vindt verf zo mooi, dat hij het ‘als zichzelf’ wil laten zien in plaats van een schilderij” & “Hij wil de verf bevrijden en zijn eigen weg laten gaan”.

Bij de ingang van het oude postkantoor had Jeroen Anema een grote zandhoop gestort en daarin een poel van verf gemaakt. Erboven een gipsen deksel om de poel af te sluiten

Jouke Anema zegt het zelf als volgt:

“Ik noem mezelf een schilder. Dat is puur omdat ik verf gebruik. Daarbij is mijn enige regel verf en niet de schilderkunst. De essentie van verf ligt bij aarde. Een zoektocht naar de herwaardering van verf als materiaal, niet als medium maar als onderwerp zelf. Dat geeft de vraag, heeft verf nog een drager nodig? Het gaat me niet alleen maar om de verf, maar ook om wat er mee gebeurt. Actie en kracht, een gebaar. Wat dat is voor mij, ik weet het nog steeds niet. Het fascineert me, het houdt me bezig, het boeit me. Verf in de puurste zin, vormeloos als een vloeibare substantie.”


 

De oude kluis in het voormalige postkantoor volgegooid met verf
 
De foto’s heb ik gemaakt op de tentoonstelling die plaats vond in het oude postkantoor in Groningen.

About klaasamulder

kunst & cultuur
This entry was posted in klaasamulderVK-2010-08 and tagged , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

5 Responses to Verf

  1. Ingrid van den Bergh says:

    Zo kan verf op zich en verf alleen een kunstwerk vormen. Nooit over nagedacht maar nu weet ik het.

  2. fred van der wal says:

    Weer eens voor de zoveelste keer flauwe kul nep en namaak kunst.

  3. Rob Kruzdlo says:

    Trek je niets aan van de kankerpit, kletsmajoor, F…. die man kan niet zonder mensen af te kraken. Internet wellusteling zonder ethiek. Aanbevolen groet Rob.

  4. Pingback: Paintballs | May I show you

Leave a Reply

