RUHR.2010

Zollverein werelderfgoed

Maandag ben ik aangekomen in Essen, het centrum van RUHR 2010. Het Ruhrgebied is dit jaar een van de culturele hoofdsteden van Europa.
Als eerste heb ik een bezoek gebracht aan Zollverein.


Welterbe Zollverein XII werd in 1932 in gebruik genomen en was tot aan zijn stillegging in 1986 de grootste steenkolenmijn van Europa. Hier werden de meeste kolen gedolven. In 2010 werd deze mijn tezamen met de cokesfabriek (Kokerei) en het mijn complex (Schachtanalge 1/2/8) door de Unesco uitgeroepen tot werelderfgoed. Hier vinden tegenwoordig veel gevarieerde culturele activiteiten plaats.

About klaasamulder

kunst & cultuur
This entry was posted in klaasamulderVK-2010-08 and tagged , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

One Response to RUHR.2010

  1. Blew says:

    Fantastisch he, ik was er vorig jaar. Het is officieel Zeche Zollverein, maar dat mag de pret niet drukken.

Leave a Reply

