Joodse begraafplaats

Amersfoort

 

Jongstleden zondag bezocht ik tijdens een wandeling door Joods Amersfoort het joodse kerkhof. Eeuwenlang hield Amersfoort de poorten open voor Joden in tijden dat veel steden hen de toegang weigerden. De Joden brachten welvaart in de stad door hun vaardigheden op het gebied van textiel en tabak.
In 1700 werd een joodse begraafplaats aangelegd op het voormalige bolwerk bij de Bloemendalsebuitenpoort. Tot 1873 kon hier worden begraven; daarna was er geen ruimte meer.

Dit is de tweede bijdrage in het kader van “Bloggger in residence Amersfoort”

N.B.

Zie ook een eerdere bijdrage over de joodse begraafplaats in Farmsum/Delfzijl

About klaasamulder

kunst & cultuur
This entry was posted in klaasamulderVK-2010-07 and tagged , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

5 Responses to Joodse begraafplaats

  1. The_Saint says:

    Mooie foto’s…triest dat het niet meer onderhouden wordt.

  2. Klaas A. Mulder says:

    @The_Saint: Dank…….en de gemeente komt een paar maal per jaar langs om te maaien.

  3. Pieter Korteweg says:

    De begraafplaats wordt uitstekend onderhouden, kan ik mededelen.
    Hij is ook uitstekend beschermd tegen vandalisme, er zit zelfs geen bordje dat het een joodse begraafplaats is, ik zag de deur nog nooit open.
    De plaats van de begraafplaats deed me afvragen of die maatschappelijke positie van de joden toen de begraafplaats werd aangelegd, weerspiegelde, net buiten de stad.
    Wat betreft de welvaart, ik vraag me toch af voor wie.
    De gigantische gebouwen van de katholieke kerk in Amersfoort doen mij al lange tijd afvragen hoe deze club het voor elkaar kreeg zoveel geld bijeen te krijgen dat deze gebouwen neergezet konden worden.
    Ik vrees dat de verkoop van missen voor het zieleheil daar een belangrijke rol in speelden.
    Een soortgelijke vraag doet zich voor als je de gigantische huizen ziet die joden in Amersfoort hebben gebouwd.
    Zowel de joodse als de katholieke gebouwen hebben nu andere functies, musea of horeca.
    De synagoge is van bescheiden afmetingen, en je kunt hem nauwelijks vinden.
    Wie die synagoge wil zien, in een zijstraatje vlak bij het Mondriaan huis.

  4. De Stripman says:

    De begraafplaats ziet er beter onderhouden uit dan een jaar of 15 geleden, toen ik er voor het laatst was. Onderhoud van Joodse begraafplaatsen is een probleem omdat de Joodse gemeenschap in ons land zoveel kleiner is na de gruwelen van WO II.
    Omdat Joodse begraafplaatsen niet geruimd worden zijn er van de oudste graven geen nabestaanden meer om de boel netjes te houden. Maar ach, het is wel heel sfeervol, zie ook deze bijdrage over, onder meer de Joodse begraafplaats te Muiderberg http://www.vkblog.nl/bericht/315817/Uitstapje_naar_Muiderberg

  5. Klaas A. Mulder says:

    Vandaag de synagoge van Amersfoort op mijn blog.

Leave a Reply

