Eindexamen Kunstacademie Minerva

Gefeliciteerd – fotoblog met 9 kunstenaars (met update!)

Martine de Groot
 

Ik ben in essentie tekenaar met sinds kort uitstapjes naar de beeldhouwkunst. Als eindexamenwerk presenteer ik een tekenwerk in de vorm van een boekje en een 3-D werk in de vorm van een opgezet dier. Onderwerp is al geruime tijd de haas. In mijn werk krijgt de haas menselijke eigenschappen en gaat het dus over het menselijke in het dier en daarom ook tegelijkertijd over het dierlijke in de mens.

Marijke van der Laan

 Al de gehele dag loop ik met mijn ziel onder mijn arm en een waarheid op mijn lippen. Taal bezit voor mij de wonderlijke eigenschap nooit te vervelen. Ik wilde schrijfster worden, maar het ontbrak me aan verbeelding.

Terwijl ik fiets met de zon laag in mijn ogen steekt er plotseling een sterke wind op die de blaadjes van bloesems van de bijna uitgebloeide bomen langs mijn weg naar huis in mijn haren blaast. Dan welt de heimwee zo heftig op dat ik wilde dat ik aan de eettafel zat en mijn handen om een gloeiend hete pan kon wikkelen, om zo te veinzen dat de pijn er voor zorgt dat de tranen over mijn wangen stromen. Maar ook het verlangen om je zenuwstelsel door erudiete hysterie, door ingewikkelde nachtmerries te laten schokken.

Marcel Imthorn

Voor het eindexamen zoek ik de beelden letterlijk en figuurlijk dicht bij huis. De nieuwbouwwijk waar ik ben opgegroeid is de inspiratie en een decor voor dit werk. Doorgaans leen ik uit ‘exotische’ culturen en subculturen. Ditmaal leek het mij een
uitdaging om een genre te ontwikkelen vanuit mijn eigen vertrouwde omgeving.

……

Mijn Nederlandse nieuwbouwwijk variant bestaat uit nette straten, overhemden en werken op kantoor. Ik maak hoekige elektronische muziek geïnspireerd op de omgeving. Om toch afstand te kunnen houden heb ik een alter ego ontwikkeld. Hij figureert in foto’s, video’s en in een kantoor installatie.

Marianne de Lange

Ode aan de Spriet

‘Spriet’ is een mix van klassieke- en experimentele montagevormen, die ritmisch in elkaar overlopen en waarbij beeld en geluid elkaar spelend versterken (ogineel filmpje heeft een lengte van 4 minuten)

Clemens Neumann

Ik heb de kunst nooit echt kunnen begrijpen. Want hoe kan ik nu zoiets als kunst begrijpen als het geen wat ten grondslag ligt aan de kunst, realiteit, voor mij al niet te begrijpen valt.

Het door mij gemaakte filmpje laat 2 kunstwerken zien, de glasplaat en de ventilator met plant.

Wendy Denise Metz

Verwonderd kijk ik om mij heen en ben ik gefascineerd door de betoverende, aanlokkelijke plekken in de natuur. Plaatsen waar de bladeren een soort deken worden en de takken als armen om me heen kronkelen. Daar waar het felle zonlicht als sterretjes door het bladerdek te voorschijn komt en zachtjes op de grond neerdaalt. Daar zou ik wel willen zitten. Dat plekje daar middenin de rododendronstruik, daar achter in het park. Daar waar ik me vaak even terug trek. Daar waar ik de inspiratie voor mijn schilderijen vind.

Ludo van Dijken

Spelenderwijs onderzoek ik de wisselwerking tussen objecten en hun omgeving: hoe beïnvloeden de vormen, de materialen, en de kleuren elkaar en wat voor uitwerking zou dat kunnen hebben op de mensen die naar dit landschap kijken of zich erin begeven?
De beelden laten een gedachte zien over hoe de relatie tussen objecten en hun omgeving zou kunnen zijn.
Er ontstaat een ritme waarbij de objecten en hun omgeving zoveel mogelijk in balans zijn en waarbij ze elkaar de ruimte geven en elkaar versterken. Om dit te bereiken is er gebruik gemaakt van herhaling van vlakken, vormen en kleuren met hier en daar variaties en accenten om de speelsheid te vergroten.


Maaike Moorman
Mijn werk is over het algemeen vrij groot, zodat je het gevoel kan krijgen dat je opgaat in de wereld die ik heb gecreëerd. Ik werk volgens een aantal zelf bedachte spelregels. Tijdens het werken probeer ik een goede verhouding te vinden tussen toeval en rationeel handelen. Kleur en structuur zijn erg belangrijk binnen mijn werk, ze bepalen grotendeels de sfeer en de compositie van het werk.

Ik laat me inspireren door natuur, organische vormen, architectuur en landkaarten.
Je zou mijn werken dan ook kunnen zien als sfeerimpressies. Werkelijkheden die werkelijk zouden kunnen zijn, maar ook ficties en gebeurtenissen die gebeurd zouden kunnen zijn, maar die niet echt gebeurd hoeven te zijn. De toeschouwer hoeft niet alles te geloven en mijn werken geven ruimte voor de eigen interpretatie van de toeschouwer.

Eric van der Kooij

Wat ik als toeschouwer mis in veel van het werk dat onder de noemer ‘Kunst’ bestaat, zijn de vrijheid en de interactie tussen het werk en de beschouwer. Dit is voor mij dan ook de hoofdreden waarom ik geen vast medium heb gekozen. Wanneer iemand een schilderij te zien krijgt, is automatisch al besloten dat het een schilderij is, het ontneemt naar mijn mening dus een stukje vrijheid van de toeschouwer. Wat er op het doek te zien is, is geheel door de kunstenaar bepaald. Het afgebeelde is daarbij ook nog eens onveranderbaar, het blijft wat het is. Ook deze factoren verkleinen de vrijheid van de toeschouwer. Met andere woorden: als ik in musea loop, heb ik vaak het gevoel dat ik alleen naar plaatjes kijk, aangezien het bovengenoemde ook geldt voor tekeningen en beeldhouwwerken.

N.B.

Zie ook een eerdere bijdrage over de eindexamententoonstelling.

About klaasamulder

kunst & cultuur
This entry was posted in klaasamulderVK-2010-07 and tagged , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

6 Responses to Eindexamen Kunstacademie Minerva

  1. jeg_synes says:

    het eindexamenwerk van kunstacademiestudenten in NL wordt met het jaar zieliger…..
    ik vraag me echt af wat ze er nu eigenlijk leren in al die jaren?
    dieptreurig hoe het niveau is…….
    het is goed dat je er aandacht aan besteed….:))
    geen wonder dat ze niet aan de bak komen (dat las ik vandaag juist in de Volkskrant!!)
    jeggroet

  2. Jezzebel says:

    Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet heel erg onder de indruk ben.
    De gebroken glasplaat misschien de mooiste, voor mij.
    Wel met plezier gekeken.
    .

  3. fred van der wal says:

    Jeg
    Volledig mee eens!

  4. Marcel & Willie says:

    Hallo Klaas, leuk dat je op deze expositie was. Wij zijn er ook geweest en hebben hele mooie dingen gezien. We denken dat dit een goede start is voor de kunstacademie studenten en hopen nog veel van ze te zien!
    Wij zijn het ook met Jeg eens, kunst is soms een beetje ingewikkeld en dan zit je vol vragen waar je iets mee moet. Als je vragen hebt over de kunstacademie, kun je bijvoorbeeld eens naar een open dag. Of ga gewoon een keer langs op een doordeweekse dag, dan is er vast wel iemand die je wilt helpen met je vragen.
    Groetjes, Marcel & Willie

  5. anoniem says:

    @Marcel en willie. ik geloof niet dat de post van Jeg een vraag bevat. “ik vraag me echt af wat ze er nu eigenlijk leren in al die jaren?” klinkt mij meer retorisch in de oren, na de openingszin, denken jullie ook niet?
    Het werk van Erik v/d Kooij vindt ik overigens erg goed, maar de foto laat een belangrijk onderdeel van het werk niet zien. Zie hier het volledige werk:http://trendbeheer.com/images/Minerva_juli_2010_05.jpg

  6. Marianne says:

    Getoond werk is inderdaad niet erg indrukwekkend, nu staat academie minerva ook niet echt bekend als hoogstaande academie. Ik zie regelmatig werk voorbijkomen van de studenten en vind het bijzonder slecht. Erg jammer maar een beetje het MBO van het kunstonderwijs Leuk ook de reactie waarin wordt vermeld dat het “een beetje ingewikkeld” schijnt te zijn. Groningen verdient beter!

Leave a Reply

