Foutje
In de NRC van gisteren staat een artikel over een paviljoen voor Bach op het Holland Festival.
De Britse architecte Zaha Hadid creëerde de perfecte ruimte voor solo’s van Johann Sebastian Bach. Zij ontwierp een open paviljoen dat in een bestaande ruimte wordt geplaatst, een gespannen wit doek dat de luisteraar zogezegd zacht inpakt in een vloeiende spiraal van bollende zeilen. ‘Als in een cocon’, aldus Hadid zelf. ‘Bach schreef zijn muziek immers om gehoord te worden in de intimiteit van de salons.’ Tijdens het Holland Festival staat het paviljoen in de Gashouder op het terrein van de Westergasfabriek van 5 tot en met 19 juni.
In het stuk staat dat dit het tweede gebouw van Zaha Hadid in Nederland is. Het eerste en enige zou sinds 1990 een bushalte in Groningen zijn.
Niets is minder waar, het was een videopaviljoen voor Academie Minerva in de stad Groningen.
Nu staat het paviljoen op het industrieterrein Fivelpoort aan de grens van Delfzijl.
N.B.
Zie ook een eerder blog over de verhuizing van het paviljoen van Groningen naar Delfzijl
Prachtig.
Ik had over haar gelezen.
Bij die ruimte voor solo’s van Bach gaat het ale ik het goed begrijp om ruimtes die de akoustiek ten goede komen.
Wat wordt overigens bedoeld met soloÂs van Johann Sebastian Bach?
Bach schreef niet voor salons maar voor kerken. Ook ‘intiem’, maar toch anders.