LENTE, LENTE

in het land

Recent heb ik  villa Rams Woerthe in Steenwijk bezocht

Opvallende details in het interieur van villa Rams Woerthe zijn de metershoge gebrandschilderde glas-in-loodramen in de hal. Een schitterend schouwspel, vooral ‘s avonds als het licht in de hal brandt. Het tafereel, gemaakt door A. le Comte in 1890, beeldt de lente uit.

Steenwijk, gelegen in de Kop van Overijssel, bezit één van de fraaiste en meest gave Jugendstilpanden in heel Nederland. Het is vooral het interieur, dat villa Rams Woerthe, zo bijzonder maakt: de ‘koninklijke’ entree met fraaie gebrandschilderde glas-in-loodramen, de hal en het trappenhuis met indrukwekkende schilderingen.

N.B.

Zie ook een vorig blog over glas in lood.

About klaasamulder

kunst & cultuur
This entry was posted in klaasamulderVK-2010-03 and tagged , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

4 Responses to LENTE, LENTE

  1. edu says:

    Ik ken dit pand al heel mijn leven; mooi om het hier ook te zien. Heb je ook de bijzondere muurschilderingen op de foto gezet?

  2. Ingrid van den Bergh says:

    Heerlijk fris en uitbundig, dit beeld. Bijzonder om te constateren dat ook in 1890 de mensen blij waren met de komst van de lente.
    Ben even gaan googlen en vond ook afbeeldingen van de buitenkant van de villa. Er is laatst een poëzieprijs uitgereikt.

  3. fred van der wal says:

    het fotograferen van gebrandschilderd glas zowel als glas in lood is één van mijn liefhebberijen. Fraaie fotos

  4. Theo says:

    @ Klaas, wat een toeval dat we beiden over hetzelfde thema schrijven. Voor mij een aanbevelenswaardige aanvulling.

Leave a comment