Dode Dichters Alamanak

fotofotoBert Schierbeek

Poëzie van dichters uit alle windstreken, opgediept uit archieven in binnen- en buitenland en door henzelf gelezen. De gedichten Wat drinkt een vogel… en Gronings gedicht van Bert Schierbeek (1918-1996) worden vannacht, 00.25 uur, uitgezonden op Nederland 2.

De schrijver Bert Schierbeek groeide op in Oost-Groningen

Gronings gedicht kon ik helaas niet vinden, maar wel een ander gedicht uit Groningen:

de standaardmolen in Sellingen

daar staat hij
al jaren te
wachten op
wind
tussen de boeren
hun huizen en koeien
in de wei
staat hij recht
zijn wieken stijf
en zwart
als hij zelf
de molen
wachtend op de wind
op een heuveltje

(wij noemen hem standaardmolen op zijn driepoot heel alleen wachtend op wind)

Het gedicht komt uit “Vlucht van de vogel”.

Twee foto’s

De foto van de molen ten zuiden van Sellingen heb ik gemaakt tijdens een Nescio-reis door Oost- Groningen.

N.B.

Zie ook mijn nieuwjaarswens in de vorige bijdrage en een eerdere bijdrage over de Dode Dichters Almanak.

About klaasamulder

kunst & cultuur
This entry was posted in klaasamulderVK-2010-01. Bookmark the permalink.

5 Responses to Dode Dichters Alamanak

  1. Martien says:

    Klaas. Deze molen staat niet in Sellingen maar in Ter Haar. Deze molen stond oorspronkelijk in Bourtange.
    Mooi gedicht.

  2. Martien says:

    Sorry, ik was niet ingelogd.

  3. klaas @ (weblog delfzijl e.o.) says:

    @Martien: ik weet het, maar denk toch dat Schierbeek deze molen bedoelde.
    In Sellengen zelf staat toch niet zo’n molen?
    Heb je nog naar hem gekeken?Reactie is geredigeerd

  4. Ingrid van den Bergh says:

    Mooi: wachten op wind

  5. Klaas A. Mulder says:

    Ik heb het Gronings gedicht van Bert Schierbeek vandaag op mijn blog.

Leave a Reply

