In de voormalige wachtkamer 2de klasse

Nagekomen informatie

Recentelijk berichtte ik met blijdschap over het weer publiekelijk toegankelijk zijn van de wachtkamer 2de klasse in het hoofdstation van Groningen.

Het tegeltableau(1893-1896, ca. 330 x 300 cm) in de ruimte, nu een AH to go, blijkt de enig overgebleven 19de-eeuwse spoorwegkaart in een stationswachtkamer te zijn. Het is gemaakt door de Haagsche Plateelbakkerij ‘Rozenburg’ Den Haag.

Foto 4

De oude ingang tot van de wachtkamer derde klasse. Binnenkort zal ik gaan kijken of er ook zo’n ingang naar de tweede klasse bestaat.

Bron:

Een spoor van verbeelding
150 jaar monumentale kunst en decoratie aan Nederlandse stationsgebouwen.
W.R.F. van Leeuwen

N.B.

Zie ook de bijdrage over de opening van AH to go in Groningen

About klaasamulder

kunst & cultuur
This entry was posted in klaasamulderVK-2009-12 and tagged , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to In de voormalige wachtkamer 2de klasse

  1. Mephisto says:

    Ik hoorde eergisteren een leuk verhaal: jongere heeft net zijn universiteit afgerond en koopt samen met zijn vriendin een appartement in een in de buurt gelegen gebouw. “Vroeger”, zegt hij, “was dit de armeluisbuurt. De arbeiderswijk van Kopenhagen. Mijn oma wist mij nog te vertellen dat hier grote stukken braak lagen en dat het er gevaarlijk was. Dit woonblok is ook gebouwd met afval van het duurdere blok hier tegenover.”
    Op mijn vraag of dat dan nog zo is, antwoord hij: “oh, nee! Nu is dit een behoorlijk propere en dure wijk. Dit is echt wel een wijk voor mensen die het kunnen betalen.”
    Dus meneer woont tegen een woekerprijs in een arbeidersappartementje…
    I don’t get it.

  2. cor3306 says:

    het roept nostalgische herinneringen bij mij op

Leave a Reply

