BERGEN NH – EEUWIGELAAN (update)

Gedicht van Hans Tentije over fotograaf Sanne Sannes

De griezelige precisie waarmee hij het had voozien- ‘Ik rijd
levensgevaarlijk hard en binnenkort rijd ik me dood’…

bedwelmend uiig is de geur van het witte, omtrent mei
en juni volop bloeiende daslook

op de plek waar hij in zijn roekeloosheid toen
uit de bocht vloog, zoveel voorjaarsavonden verder

al van zijn leven verwijderd intussen-
een laan die steeds opnieuw naar zee en strand verlangen doet

ondanks de reflectoren die op de oude, scheve dennen
zijn gespijkers, een laan van dievenklauwen

en hoge hekken, het alarm en de lampen als schijnwerpers
‘s nachts, van lopende polissen, lijfrenten, oude

maar interende vermogens, het snelle geld van alle nouveaux
riches, nietwaar, cheques aan toonder, de ziel

van aandelenkoersen, grenswisselkantoren-
naakt, blond en langharig waren zijn modellen, misschien

tot meer bereid dan hij aankon, lonkend vanonder
hun licht bedauwde wimpers, schimmen

nog die hier in de nevelen rondwaren, tussen fantastisch
ijl rag en kamperfoelieslierten zijn als door saters bespiede

koele schonen en dat wat zijnn donkere kamer pas
aan falend geluk te onsluieren wist

en een glimp hoogstens van iets hevigers, dat opwelde
in de ontwikkelaar, bijgestifte lippen

die zijn afwerende mond zochten in het duister
onderweg, halverwege, terugkeren net

van een van de slopende sessies, gekweld
door de gedachte dat er iets fout kon zijn gegaan met sluiter-

of belichtingstijd, compositie, poses-
de macht over het stuur, de klap, het motorschoot

dat het interieur binnendrong, glassplinters, boomschors
en een stank van rubber en wat doofde

tussen de kijkende, zich haast blind starende
koplampen, de stralen die de beelden al niet meer bundelden

maar vermorsten, carterolie, bloed, het dansende
en omrankte, het genadeloos mooie en zo klunzige-

Sanne Sannes, fotograaf

In de documentaire “De vrouwen van Sanne Sannes”, vorige week uitgezonden op TV, vraagt de documentairemaker aan Gerrit Jan Wolffensperger, die als Sannes’ assistent tijdens het ongeluk naast hem in de auto zat, het gedicht van Hans Tentiije voor te lezen. Wolfsperger kijkt even naar het gedicht en weigert het. Als de maker vraagt waarom hij het niet wil voorlezen, wordt Wolfsenperger emotioneel. Hij wil niet meewerken om van Sanne Sannes een mythe te maken. Wolfsenperger refareert aan zijn vader, zijn hele leven heeft hij gevochten tegen het beeld van een mythische man.
Het waren volgens Wolfperger allebei gewone mensen.

Het gedicht “BERGEN NH – EEUWIGELAAN” staat in “Deze oogopslag” van Hans Tentije.

UPDATE: ik heb inmiddels een bezoek aan de Eeuwigelaan gebracht, zie hier.

n.b.

Zie ook de bijdrage over Sanne Sannes uit Groningen.

About klaasamulder

kunst & cultuur
This entry was posted in klaasamulderVK-2009-11 and tagged , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

9 Responses to BERGEN NH – EEUWIGELAAN (update)

  1. cor3306 says:

    het gedicht is beslist meeslepend en draagt ook bij aan een mythe

  2. Anno Zijlstra says:

    Prachtig !
    Bergen NH betekent veel voor me , nog.
    AZ

  3. Jezzebel says:

    Ik kan me goed voorstellen dat Wolffensperger dit gedicht niet wilde voorlezen.
    Hij zat zelf in die auto!
    Heeft het ongeluk ternauwernood overleefd.
    En hoorde een paar seconde nadat hij bijkwam dat zijn vriend Sanne het niet gehaald had.
    De vraag vond ik nogal wreed.
    .
    Voor de liefhebbers, hier de link van de documentaire:http://player.omroep.nl/?aflID=10250126
    .

  4. Peter Louter says:

    Vermoedelijk de enige laan in Nederland waar een verkeersbord staat dat automobilisten waarschuwt voor schuin staande bomen die over de weg hellen

  5. Blew says:

    Bergen voor mij ook veel! Eeuwigelaan ken ik goed, pas nog met mijn ouders geweest.

  6. Jane says:

    Ja geweldig! Bedankt voor het plaatsen Kees! Ik heb de documentaire ook gezien, en vond dat moment ook zo ontroerend. Ondertussen was ik zelf ook zo nieuwsgierig geworden naar et gedicht. Maar nu ik dit gedicht lees, denk ik dat de documentaire, met de foto’s erbij met dat voice-over, het toch beter kon zeggen dan dit. Je zou haast kunnen zeggen dat het gedicht als inspiratie diende voor de documentaire, en wat voor een!

  7. Klaas A. Mulder (weblog delfzijl e.o.) says:

    Zie vandaag mijn blog met foto’s van mijn bezoek aan de Eeuwigelaan.

  8. klaasamulder says:

    Sanne Sannes komt in de heropende Rijksmuseum te hangen!

  9. Pingback: De vrouwen van Sanne Sannes | klaasamulder

Leave a Reply

