Zomergasten (2)

Ede Staal – Mien Hogeland

Jongstleden zondag liet Trudy Dehue,uit Groningen, als zomergast twee beeldfragmenten uit Groningen zien. Over het ene fragment met Cathy en Gre heb ik maandag een blog gewijd. Nu een blog over het andere fragment met de Groningse zanger en liedjesschrijver Ede Staal(1941-1986). Ede staal is nog altijd zeer populair. In het prgramma was het lied “Mien Hogeland” te horen, onder andere bekend als soundtrack van de film “Poolse Bruid”.
Hierbij de twee videoclips die op YouTube staan. Tevens de tekst van het lied en de Nederlandse vertaling.

t Is de lucht achter Oethoezen,
t Is t torentje van Spiek,
t Is de weg van Lains noar Klooster,
En deur Westpolder langs de diek.

t Binnen de meulens en de moaren,
t Binnen de kerken en de börgen,
t Is t laand woar ik as kind,
Nog niks begreep van pien of zörgen.

Dat is mien laand, mien Hogelaand…

t Is n doevetil, n dörpsstroat,
t Is n olde bakkerij
t Binnen de grote boerenploatsen,
Van Waarvum Oskerd, zo noar Mij.

t Is de waait, t is de hoaver,
t Is t koolzoad in de blui,
t Is de horizon bie Roanum,
Vlak noa n dunderbui

Dat is mien laand, mien Hogelaand…

t Is n mooie oavend in maai,
n Kou houst doeknekt in t gruinlaand,
Ik heb veur d’eerste moal verkeren,
En vuil de vonken van dien haand.

De wilde plannen dij ik haar,
Komt sikkom niks meer van terecht,
Totdat de nacht van t Hogelaand,
n Donker klaid over ons legt,

Dat is mien laand, mien Hogelaand…

Nederlandse vertaling:

‘t is de lucht achter Uithuizen,
‘t is het torentje van Spijk,
‘t is de weg van Leens naar Klooster(buren),
En door de Westpolder langs de dijk.

‘t Zijn de molens en de kleine kanalen,
‘t zijn de kerken en de borgen,
‘t is het land waar ik als kind,
nog niets begreep van pijn of zorgen.

 Dat is mijn land, mijn Hogeland.

‘t is de lucht achter Uithuizen,
‘t is het torentje van Spijk,
‘t is de weg van Leens naar Klooster(buren),
En door de Westpolder langs de dijk.

 ‘t zijn de molens en de kleine kanalen.
‘t zijn de kerken en de borgen,
‘t is het land waar ik als kind,
nog niets begreep van pijn of zorgen.

‘t Zijn de molens, ‘t zijn de borgen,
‘t Is een duiventil, ‘n dorpsstraat,
‘t Is een oude bakkerij,
 ‘t Zijn de grote boerderijen,
 Van Warffum, Usquert, Uithuizermeeden.

 ‘t Is de tarwe, ‘t is de haver,
‘t Is het koolzaad in de bloei,
‘t Is de horizon bij Ranum,
Net na een donderbui.

Dat in mijn land, mijn Hogeland.

‘t Is een mooie avond in mei,
‘n Koe hoest met gebogen kop, in de wei,
Ik heb voor de eerste keer verkering,
En voel de vonken van je hand,

De wilde plannen die ik had,
Komt bijna niets meer van terecht,
Totdat de nacht van het Hogeland,
Een donker kleed over ons legt.

Dat in mijn land, mijn Hogeland.

Het Hogeland (ook geschreven als Hoogeland) is de streek in de provincie Groningen ten noorden van het Reitdiep en het Damsterdiep.

N.B.

Meer dan eens heeft Ede Staal al op dit blog gestaan, zie bijvoorbeeld de bijdrage over het Ede Staal monument in Delfzijl.

About klaasamulder

kunst & cultuur
This entry was posted in klaasamulderVK-2009-08 and tagged , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

17 Responses to Zomergasten (2)

  1. vuurjuffer says:

    het is mijn land niet, maar o wat mooi

  2. zilver says:

    Ik ga luisteren, ik ben dol op Ede Staal.

  3. Isis Nedloni says:

    Jaaa…..zijn liederen en stem zijn fantastisch!!!!!
    Prachtige vrouw trouwens , Trudy Dehue…..

  4. Henk_vL says:

    Ruim een jaar geleden overleed mijn Groningse schoonvader, die – op zoek naar werk – Groningen een halve eeuw eerder verlaten had en in Nijmegen terecht kwam. Zijn favoriete artiest was Ede Staal.
    ‘t Het nog nooit zo donker west, was zijn liefste lied. Gelukkig slaagde ik erin een stel van de laatst verkrijgbare cd’s te kopen voor mijn schoonfamilie.

  5. Klaas A. Mulder says:

    ‘t Het nog nooit zo donker west
    Ze woonden soamen in ‘n hoeske
    Zai was wat stief van reumetiek
    Toch konden de zok hail nuver redden
    In ‘t lutje hoeske achter diek
    De kinder waren al laank de deur oet
    Toch kwamen ze voak nog op ‘t ol stee
    En mainstied hadden ze ‘t over vrouger
    Din wizzen z’apmoal wat e zee
    refrain:
    ‘t Het nog nooit, nog nooit zo donker west
    Of ‘t wer altied wel weer licht
    Zes hounder en ‘n olde sege
    ‘n Swientje op ‘t hok en ‘n kaampke laand
    En twijmoal doags even over ‘t loantje
    En din huil opoe hom bie d’haand
    Zien haile leven haar e aarbaid
    En moeke mit acht kiender thoes
    Bie zummerdag hail vroug aan’t maaien
    En pas om melkenstied bie hoes
    Toun op ‘n zundag in december
    Krigt opa ‘t zomor zo benauwd
    Zien dochter brengt hom din noar stad tou
    Omdat ze t’aiglieks nait vertraauwt
    En anderdoags is e overleden ‘
    t Het mie veur ‘t olske zo begroot
    Meschain was ‘t beter andersom west
    Want drij week loater was ze dood
    De dood dat heb je nait veur ‘t zeggen
    Want baaide wollen ze geern geliek
    Ze rusten zacht doar op ‘t kerkhof
    Vlak bie ‘t hoeske achter diek

  6. koen says:

    een heel eigen stemsound.

  7. cor3306 says:

    Het is half een; maar je doet me een groot plezier met deze bijdrage; natuurlijk heb ik de cd en de lp v an Ede Staal; de uitzending met Trudy heb ik gezien

  8. laila says:

    De Jaques Brel van het Noorden.
    Volgens mij was het Termunterzijl, waar ik twee weken geleden nog foto’s maakte, van dat oude kerkje.
    Een mooie bijdrage Klaas.

  9. laila says:

    Ah; mooi, die link. Volgens mij heeft Trudy Dehue er een huis gekocht, bij die kerk

  10. kuifje simon says:

    Ben blij dat je er aandacht aan schenkt en YouTube linkt …. geweldig … ontroerend mooi.
    Dank

  11. eva says:

    Prachtig.
    Mooi ook dat je tekst erbij hebt gezet!
    Herinner mij dat er vorig jaar een hele rel was ivm de top 2000.
    Hij mocht er niet in.
    Snapte ik niet!
    gr eva

  12. Geert says:

    Deze muziek doet een Eindhovenaar naar Groningen verlangen. Ik moet er wat moeite voor doen, maar ik kan de tekst ook zonder vertaling redelijk volgen. Nog bedankt voor je tip over ‘Het tweede peron’. Past mooi bij die reclame Denk je aan scheiden? die je tegenwoordig op elk perron ziet.
    Groetjes, Geert.

  13. Annet says:

    Ik wil niet opscheppen:) maar indertijd
    heb ik Ede Staal naar Hilversum gebracht…
    ja echt!
    Middels Edvard Niessing vroeg ik een plaatje
    aan en ze hebben toen contact opgenomen
    met radio Noord en zo is het gekomen
    hij is en blijft fantastisch natuurlijk……

  14. vroems says:

    Mooi, net als het land dat hij bezingt.

  15. sprakeloos says:

    Het is af en toe ook verschrikkelijk veel op het blog om alles te volgen, ik zie ook in de commentaren staan Jacques Brel van het Noorden, ik had het ook zelf bedacht maar hoe origineel is de mens, bij het horen van Ede denk je er ook automatisch aan.

  16. klaasamulder says:

    Reblogged this on klaasamulder and commented:

    Vanavond mooie opening van Zomergasten met Arjen Lubach:
    Ede Staal – Mien Hogeland,

Leave a Reply

