Mooiste nieuwe gebouw van Groningen

Woontoren Orion
In het kader van de Dag van de Architectuur is door het publiek Woontoren Orion uitgeroepen tot mooiste nieuwe gebouw van de stad Groningen.

“De nieuwe woontoren Orion behoort met De Rokade en het Gasuniegebouw tot de hoogste bouwwerken van Groningen. De toren telt 17 verdiepingen en 18 lagen en is daarmee ruim 50 meter hoog. Orion verrees in de wijk Paddepoel, op de plek waar voorheen de Morgensterkerk stond. Het ontwerp betreft een zogenaamd ‘mixed use’ plan. Onder het complex zit een parkeergarage voor de bewoners. Op de begane grond is plaats voor de ambulante zorg van De Noorderbrug; een stichting die ondersteuning en verzorging biedt aan mensen met een handicap opdat zij naar eigen wensen en mogelijkheden kunnen leven. Daarnaast biedt de begane grond plaats aan commerciële ruimten en de toegang(en) tot de woontoren en de specifieke wooneenheden van De Noorderbrug. Op de 1ste en 2de verdieping bevinden zich twee groepswoningen en dertien zelfstandige wooneenheden voor doven. Op 3e verdieping bevinden zich de startersappartementen. In de toren bevinden zich vervolgens 67 appartementen in diverse huur- en koopcategorieën.”

N.B.
Het mooiste nieuwe gebouw van Groningen volgens een vakjury is het Research Laboratorium van

About klaasamulder

kunst & cultuur
This entry was posted in klaasamulderVK-2009-06 and tagged , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

9 Responses to Mooiste nieuwe gebouw van Groningen

  1. jacob hesseling says:

    zat je gisteren ook in de bus?

  2. Zich van Verre says:

    Het voordeel van wonen in zo’n gebouw is dat je het zelf gelukkig niet hoeft te zien.

  3. J de Kat says:

    Kennelijk een nieuwe gewoonte: de architect wordt niet genoemd. Je bent bepaald niet de eerste.
    Overigens staat hier in Grootstegat minstens 1 flatgebouw dat sterk op het hierboven afgebeelde exemplaar lijkt – zelfs in de bruikbaarheidsbeschrijving -, maar dat toch al zeker 10 jaar oud is.

  4. jaap says:

    lijkt wel uit de jaren vijftig en of er niets verandert is (klopt vaak ook nog) wat een vreselijk recht toe recht aan en lekker volgens goedkoop concept gebouwd ding. zeker omdat er geestelijk gehandicapten in komen, schande.. dat zoiets het mooiste gebouw wordt. ‘t is beter deze melding van twitter te halen omdat ieder dit nu in de wereld kan zien, komt er niemand meer hier 😦

  5. Mephisto says:

    Zitten ze zó zwaar verlegen om nieuw talent, daar in het koude noorden?

  6. R. Kruzdlo says:

    Nee niet mijn gebouwen. Te Hollands. Perfecte hoeken,…voor mij moeten we een beetje scheef en krom zijn.
    Groet ui Catalunya

  7. Isis Nedloni says:

    Mmmm…ik denk dat het geheel….de uitstraling niet goed overkomt via deze foto’s…
    In de eerste foto zie ik wel speelse elementen in de architectuur zoals het verschillende ritme van raampjes en de overheveling van het witte gebouw over het roodstenen gebouw wat ook weer heerlijke balcons bezit.
    En heel bijzonder wat zich allemaal in het gebouw heeft gevestigd.
    Dat is al een prijs waard; )))))
    Groningen op zich is al een spetterende studenten stad met veel cultuur snufjes….en vraag ik me af waar het staat?
    In of nabij het centrum?
    Vriendelijke blog groet

  8. Klaas A. Mulder (weblog delfzijl e.o.) says:

    @Jacob: ik zat inderdaad in de bus, zie vandaag mijn blog.
    Vandaag staan alle genomineerden op mijn blog.

  9. Appelvrouw says:

    Smaken verschillen.
    Het enige wat me leuk lijkt is helemaal bovenin te wonen, zodat je over de stad en land kunt kijken maar verder… vanaf de orion gezien is het een beetje een somber gebouw, vind ik.
    Verder ben ik volkomen tegen huur en koop in hetzelfde pand, er zit sociale huur, en vrije sector.
    Mij iets te gevarieerd.

Leave a Reply

