Fritzi Harmsen van Beek

fotofotoGOED BEGREPEN!

Toen afgelopen vrijdag bekend werd dat de dichteres Fritzi Harmsen van Beek was overleden zat ik op het terras van Cafe Hammingh aan het Reidiep in Garnwerd.
In Garnwerd heeft Fritzi Harmsen van Beek jaren gewoond totdat ze verhuisde naar een verzorgingshuis in Groningen.

GOED BEGREPEN!
(opdracht aan mijn dooie hond)

Als je
weerkomt, indien je: ik stuit de wateren, de sluizen
stut, indien en domp ik de wind! Zo, Droog, Snel, en

Niet omzien, het Diep van Auard Oversteken, recht van
uit je graf in Tandartsbosje draafje Losjes, Onverschillig

liefst, naar het land van Pon. Waar ik je opwacht bij
de brug indien, een blinkende kluif in elke hand, je me

terug keert. En verdrijf het gehoornde vee aldaar, die
olle halfheilige treiterborsten, met behulp van Pan.

( Omkopen met druiven denk ik. Fluiten? Gooien met kikkers.
Misschien.) En noem je namen, O Lipoe m’n Pootjeslang:

‘Sierlijke Reigerbek, Steelse Geep, Fluwelia, Schele
Puiloog en Hondester’, o Onberispelijke, herken je me dan?

Ai vlug dus, vraag Orion verlof nu! Wat maakt die spat
hem op zijn twinkelende eeuwigheid! Zijn kennels puilen

uit van sterren, zijn velden zijn er mee bedauwd, hij
stoft ze van zijn jagerslaarzen, bij bossen, rivieren

vol, op bergen stapelt hij de speelste zielen, Alle
Jachthonden! hij mist je niet en wat dan nog: voor eventjes?

Als de wind dus! nu alsjewind, voordat ikzelf vertrokken
want daaromtrent allesbehalve rustig ben, dus hopsa, kom

en vlug nu waarachtig, ik kan en wil niet langer, te
wachten ach, en wat me daarna staat

Fritzi Harmsen van Beek

Uit: “Het Hogere Noorden” poezie uit Groningen, Passage 1997

Twee foto’s

N.B.

Voordat ik op het terras in Garnwerd terecht kwam was ik bij de Kruistocht in Wetsinge geweest.

About klaasamulder

kunst & cultuur
This entry was posted in klaasamulderVK-2009-04 and tagged , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

3 Responses to Fritzi Harmsen van Beek

  1. remco ekkers.tk says:

    Ja, prachtig.
    (Ik ben herinneringen aan Fritzi aan het schrijvenvoor De Poëziekrant.)

  2. FRED VAN DER WAL says:

    De bewondering voor het verwende nest Fritzi deel ik niet; noch voor de immorele, losgeslagen, liederlijke artiestenbende die zich rond haar heen bewoog. Zelden heeft een “kunstenares”, zoals Fritzi zich afficheerde, zoveel kansen verprutst als deze door en door verwende dame van gegoede huize.
    Haar powezie bestrijkt enkele dunne dichtbundels en is van een nivo dat VN lezers en aan verwanten wellicht zal aanspreken, maar mij niet. Woordgewiemel en gezwater. Fritzi is één van de vele kunstenaressen die dankzij haar los gelsagen leven een overmaat aan aandacht kreeg van bronstige journalisten en uitgevers die verhit haar geur op snoven als loopse honden en in de veronderstelling zullen hebben verkeerd er gemakkelijk bij haar “in” te komen want sexueel kieskeurig was mejuffrouw Fritzi niet. Een artistieke parasiet die een kapitaal er door heen joeg met broertje Hein, een huisje kado kreeg van haar bewonderaars en daarna haar hand op moest houden in Garnwerd om in het zorghuis te eindigen na een aproductief leven. Ik heb hier geen enkel respect voor.11Reactie is geredigeerd

  3. Kappelman says:

    Je bent terecht jaloers, Fred.

Leave a Reply

