For the Love of God

fotofotofotofotofotofotofotofotoSchedel

Vanmiddag Damien Hirst’s schedel in het Rijksmuseum bezocht.
Bij de ingang staat speciaal ter bewaking van de schedel een politiepost.
Ik was er tegen enen, moest buiten een kwartiertje in de rij staan.
Er waren inmiddels 550 bezoekers binnen. Maximaal mogen er 650 mensen binnen zijn.
Na een safetycheck mocht ik naarbinnen en moest binnen nogmaals in een rijtje staan.
Vervolgens werden we in groepjes van 10 in een donkere ruimte toegelaten.
De schedel stond prachtig uitgelicht te schitteren. Mooi!
Er mocht NIET worden gefotografeerd.

De schedel bestaat uit 8601 diamanten en op het voorhoofd is een grote roze diamant geplaatst:
de Skull Star Diamond van 52,4 karaat. 

De diamanten schedel is een platina afgietsel van de echte schedel van een onbekende man van ca. 35 jaar die leefde rond 1800.

Acht foto’s

N.B.

Zie ook Damien Hirst in Groningen.

About klaasamulder

kunst & cultuur
This entry was posted in klaasamulderVK-2008-11 and tagged , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

4 Responses to For the Love of God

  1. maria says:

    Je spreekt je helemaal niet uit over je waardering of afkeuring van dit controversiele kunstwerk.
    Ik vind het wel intrigerend dat de Volkskrant zeer negatief was over de schedel, en de NRC juist zeer positief.
    Ik weet niet of ikzelf er zin in heb naar zo’n overbezochte en overpopulaire tentoonstelling te gaan.
    als ik ga, dan maak er een “Vanitas”-thema van…

  2. annemieke says:

    Ik vond het indrukwekkend. Ik heb de schedel van alle kanten heel dicht bij bekeken en was bij het verlaten van de zaal helemaal duizelig.
    Het is misschien een hype maar dan wel een om nooit te vergeten.

  3. martien says:

    Ik ben niet van plan om naar die ‘shit’ te gaan (kijken). Amsterdam heeft genoeg andere, meer interessante dingen.Reactie is geredigeerd

  4. Fabian says:

    Ik ben er geweest, en ik moet zeggen; het maakt op de één of andere manier wel indruk, je komt in een kamer, zeer donker, en het enige wat er is, is die eigenlijk wel kleine schedel, die enorm loopt te fonkelen door een stel spots. het is daar ook stil, heel stil.
    was wel iets om naar te kijken, heel leuk dat ik het heb mogen zien.
    overigens kan ik melden dat er foto’s en video’s zijn gemaakt door mensen, hoe die dat voor elkaar hebben gekregen is me een raadsel, heb er naast de suppoost ook een camera zien hangen achterin…

Leave a Reply

