Kalkovens

fotofotofotofotofotoaan het Damsterdiep (vijf foto’s)

Visa versa Delfzijl – Groningen kom ik tussen ten Boer en Garmerwolde altijd de drie kalkovens aan het Damsterdiep tegen.
Gisteren ben ik even uit de auto gestapt en bijgevoegde foto’s gemaakt.

De uit drie ovens bestaande kalkfabriek De Merapie werd in 1876 gebouwd. De productie is gestopt in 1976. Het complex is nu bewoond.

“Van de ooit talrijke kalkbranderijen in de provincie Groningen zijn slechts twee bedrijven overgebleven: de kalkoven in Appingedam en de kalkovens van de Fa. Wigboldus in Garmerwolde.
De drie kalkovens in Garmerwolde zijn door een verbouwing tot woonhuis sterk veranderd, maar de oven in Appingedam verkeert nog geheel in de oorspronkelijke staat.
De kalkoven staat op het terrein van gemeentewerken. In 1900 werd op deze plaats aan het Damsterdiep een kalkbranderij gesticht door B. Dijkstra, onder de naam “de Fivel”.
Later wordt het complex overgenomen door de dakpannenfabrikant N.J.Doornbos uit Opwierde. In 1923 wordt een schelpenlift met elektrische aandrijving gebouwd, welke in 1987 werd overgebracht naar de kalkbranderij in het openluchtmuseum te Enkhuizen.
De kalkoven was tot in de jaren zestig nog in bedrijf. De oven bestaat uit een hoge, ronde, flesvormig gemetselde constructie, met een uitkragend deel aan de bovenzijde.”

Vandaag heb ik ook een paar foto’s  in Appingedam genomen.
Helaas was de gemeentewerf gesloten en moest ik voor de hekken de foto nemen.

Vijf foto’s

Eerst drie:       Garmerwolde

Laatste twee: Appingedam

N.B.

Zie ook de bijdragen over de molen in ten Boer en de Bronsmotoren in Appingedam aan het Damsterdiep.

About klaasamulder

kunst & cultuur
This entry was posted in klaasamulderVK-2008-11 and tagged , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

One Response to Kalkovens

  1. Anton de Jong says:

    Mijn opa de Jong heeft jaren gewerkt op de kalkovens de Fivel in Appingedam gewerkt.
    Graag zou ik in contact komen met mensen die foto,s van deze ovens hebben.
    Ook weet ik dat er een hr battjes gewerkt heeft,en misschien dat familieleden zijn van andere mensen die er gewerkt hebben.
    Graag wil ik er meer van weten.
    Mijn Mail is: antonio.banderos@ziggo.nl

Leave a Reply

