Sterke verhalen uit Zoutvloed

fotofotoZoutland is het puntje van de wereld

Zondagmorgen begint een gloednieuwe VPRO-jeugdserie.
In een klein dorpje in het nuchtere Groningen beleeft een groepje kinderen wonderlijke avonturen. Is er meer dan we kunnen waarnemen of is dat bijgeloof? In ieder geval blijven de verhalen die Tepper vertelt door je hoofd blijven spoken. Deze zonderlinge figuur weet opvallend veel geheimen van de kinderen. Niets is wat het lijkt?

In de VPRO Gids van deze week staat, naar aanleiding van de serie, een lofzang op het Groninger platteland:

“Sterke verhalen uit Zoutvloed ziet er prachtig uit. Dat het vlakke Groningse land filmisch ongekende mogelijkheden biedt, wisten we al dankzij De Poolse bruid en Arjan Ederveen. Maar dat was voor Klompmaker(scenarioschrijfster), die zichzelf  ‘ een  echte noorderling ‘ noemt, niet de belangrijkste reden om haar verhalen in Groningen te situeren. ‘Als ik over het Groningse platteland fiets zie ik zoveel kinderen. Het is heus niet zo dat iedereen in de stad woont. Er speelt zich al zoveel af in de stad, in Amsterdam met name. Het leek me goed dat kinderen op het platteland ook eens iets zouden hebben om zich meer te identificeren. Zelf ben ik opgegroeid in Friesland, maar ik woon al jaren in de stad Groningen. Ik houd erg van de rust van de natuur. Ik vond het een hele mooie arena. Zeker dat deel van Groningen, met die onafzienbare klei, die grote herenhuizen en die boerderijen. Het heeft iets heel moois, maar ook iets heel verlatens, wat goed bij mijn verhalen past. Het is heel noordelijk. Die sfeer moet het uitademen.Het puntje van de wereld.’

Er werden onder meer opnamen gemaakt in een schitterende villa in Usquert, op de kade van Noordpolderzijl en in het huis van de schilder Henk Helmantel in Westeremden. Klompkamer kent de streek goed van talloze fietstochten  en wandelingen. Het is daar zo mooi en onontdekt. Je komt er bijna niemand tegen. Veel mensen weten niet dat het hier zo mooi is,of ze zien de schoonheid niet. Die vinden het te kaal. Misschien is het ook nostalgie hoor. Dan fiets je daar op een zomerdag, het is er doodstil en dan springt er een kind in het water. Heel eenvoudig. Dat zo’n kind in het water springt en lol heeft, daar houd ik van. Ik wilde heel graag laten zien dat dat nog bestaat.

Voor Ineke Houtman (1 van de regisseurs) was het Groningse platteland evenmin vreemd terrein. Zij liep daar het Pieterpad en werd verrast door de schoonheid van het landschap.  ‘ Ik had niet gedacht dat het daar zo ongelooflijk mooi was. Sommige stukken van dat Hogeland zijn net Frankrijk. Zo kaal en leeg en verrassend. Toen ik er wandelde was het voorjaar en stond alles in bloei. Maar we hebben deels gefilmd in het vroege voorjaar, toen de bomen nog kaal waren. De stakerigheid van die bomen vond ik heel mooi. De bomen zijn daar anders dan in het westen. Majestueuzer, heel groot, en heel karaktervol. De oervorm van dingen kun je daar nog goed zien. Er is heel weinig vervuiling van je beeld.'”

N.B.

Zie ook de bijdrage met foto’s van de Noordkust (zie ook de diverse links in bovenstaande tekst!)

About klaasamulder

kunst & cultuur
This entry was posted in klaasamulderVK-2008-10 and tagged , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

4 Responses to Sterke verhalen uit Zoutvloed

  1. Zwollywood says:

    Klaas: de slogan is…….altijd jezelf direct een aabeveling geven.

  2. klaas @ (weblog delfzijl e.o.) says:

    @Zwollywood:je was me voor.Dank.

  3. Zwollywood says:

    tikfout

  4. taylor says:

    het is een goed verhaal. de mooie villa in Usquert heeft betere jaren gehad. ook de eigenaar klopt van geen kant.

Leave a Reply

