Russisch Paleisje

fotofotofotofotoWoonhuis De Waal

Vanavond heb ik dit mooie huis in Amersfoort, ontworpen door Pieter Blom, bezocht.

Dit woonhuis, ook wel het Russisch Paleisje genoemd, is ontworpen voor Yennah Prushna, een Russische pianiste. Op het terrein van 25 bij 40 meter zijn de woning, een poortgebouw en een schuur gerealiseerd. Het woonhuis meet slechts 10 bij 10 meter. Kenmerkend voor het interieur zijn een verdraaiing van 45 graden en de split-level. Beneden bevinden zich de slaapkamers, daarboven de woonvertrekken en een studieruimte. Onder het dak is een 9 meter hoge ruimte gerealiseerd, hier kunnen concerten worden gehouden. De draagconstructie is uitgevoerd in gewapend beton. De gevel is opgebouwd uit groen geschillderd hout, trespa met door Blom ontworpen byzantijnse motieven en glas. Uit het puntvormige dak steken vier uivormige torentjes. Bij de toegang van de woning staat het 12 meter hoog poortgebouw die ook bekroond is door een witte ui van kunststof. In dit gebouwtje zijn een ruimte voor het geven van pianoles en een duiventil ondergebracht.  

Vier foto’s

Zie tevens de kunstacademie in Groningen op dit blog, ook ontworpen door Blom met duidelijke overeenkomsten met het paleisje en een ander paleisje in Amersfoort.

About klaasamulder

kunst & cultuur
This entry was posted in klaasamulderVK-2008-07 and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

8 Responses to Russisch Paleisje

  1. laila says:

    Russische paleisjes kunnen me nu geen bal schelen nu Klaas.
    Ik luister naar mijn steun en toeverlaat:
    Robert Zimmerman.

  2. klaas @ says:

    @laila:veel plezier en een goed weekend.

  3. laila says:

    Dank je Klaas.
    Jij ook : een goed weekend.:-)

  4. cor says:

    Dag Klaas.Ik ken dat gebouw en en ik ken De Waal( sprak hem vanavond nog)hij houdt net als ik postduiven; voor het overige en belangrijkste is hij een bekend bouwer) in die duiventil zitten geen duiven meer dat was te bewerkelijk; er staat nu ook een standaard duivenhok in de tuin; zie je op de foto(het Russisch paleisje cum annexis staat niet zo ver van mijn huis)Reactie is geredigeerd

  5. klaas @ says:

    @cor: dank voor je aanvullingen. (trouwens, ik zag de bewoner vanavond omstreeks half negen met iemand praten aan zijn toegangshek, was jij dat?)

  6. cor says:

    Nee Klaas, Herman zag ik in het verenigings gebouw; hij was nog maar kort terug van een fietsvakantie……krasse baas ( niemand krijgt zo maar toestemming om zo’n huis neer te zetten, maar de Waal wel)Reactie is geredigeerd

  7. jaap says:

    waarom is er geen foto van die til klaas, ik heb ook duiven weet je?

  8. Klaas A. Mulder says:

    vANDAAG WEER EEN PRACHTIGE DUIVENTIL OP MIJN BLOG.

Leave a Reply

