Mystery of Fertility

fotofotofotofotoDe mysterie van de vruchtbaarheid (4 foto’s)

Afgelopen zaterdag was ik in Park Sonsbeek in Arnhem voor de tiende internationale beeldententoonstelling onder de titel “Grandeur”.
De komende tijd zal ik een aantal foto’s van tentoongestelde kunstwerken op dit blog laten zien.

De intense belangstelling van Steiner en Lenzlinger voor de groeiprocessen van kristallen, schimmels en bijzondere plantensoorten leidt ertoe dat op verschillende plekken op de wereld betoverende tuinen en tuinkamers zijn ontstaan.

“Tijdens Sonsbeek 2008 staat in de zogeheten Steile Tuin, links van de Witte Villa, een lichtblauw tuinhuisje waarin zich de hele zomer door langzaam een verborgen kracht ontvouwt.
Als een kleine tempel geeft het optrekje onderdak aan wat Steiner & Lenzlinger het Mystery of Fertility noemen. Het mysterie van de vruchtbaarheid zit hier besloten in en kunstmestkristal dat vegeteert op een stapel oud tuingereedschap, ter beschikking gesteld door houders van volkstuinen rond Park Sonsbeek. Dankzij menselijke toewijding en aandacht kan het van daaruit zijn verfijnde, koraalvormige groei voortzetten tot ver buiten het tuinhuisje. Aarde, bloemen en planten gaan over in de kristallen en alles wordt doortrokken van een felroze kleur. De kracht van de vruchtbaarheid breekt door de muren heen, vertakt zich en raakt de grond, vanwaaruit kruipende planten hun invasie van het huisje kunnen beginnen. De bezoeker kan het huisje betreden en het mysterie van het leven aanschouwen.”

N.B.

Zie ook de vorige bijdrage over buitenkunst, silhouetten aan het strand van Terschelling.

Voor Benno M.

M.d.a. Annemieke K.

About klaasamulder

kunst & cultuur
This entry was posted in klaasamulderVK-2008-06 and tagged , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

6 Responses to Mystery of Fertility

  1. François says:

    Het ziet er spectaculair uit… het kunstwerk staat overigens naast de “Trapteksten” en naast die rare kromme buis uit het asfalt “Hier zou ik uw mening wel eens over willen horen” van mijn vorige bijdragenReactie is geredigeerd

  2. arnhem stad van ooit says:

    ik was er ook!
    wat toevallig,zeg…?
    ik was op een maandag na de die grote hagelbui van Zondag.
    3 werken vernield,maar daar zag je NIKS van.
    de steile tuin is een spectakel.
    lekker onbesuisd naar beneden in de hoop dat je een vredige landing maakt.
    ik kwam daar voor die eeuwenoude bomen
    en de nostalgie.
    ik zocht”de bedriegertjes” dat zijn onzichtbare fonteintjes,maar die waren er niet meer.
    de parkbeheerder van alle arnhemse parken beweerde dat ze in roosendaal waren.
    maar dat kan niet,want daar ben ik nog nooit geweest.
    hij is een lange sympathieke slanke man,die mij wilde vangen.
    maar vlinders willen niet gevangen worden.

  3. grandeur says:

    bedankt voor het interieur van het turqiose huisje,ik had geen idee wat er binnen te zien was en dmv jouw stuk kan ik mijzelf bevredigen.

  4. klaas @ says:

    Ook poezie in Park Sonsbeek, zie vandaag mijn blog.

  5. klaas @ (weblog delfzijl e.o.) says:

    Vandaag weer een kunstwerk in Sonsbeek op mijn blog.

  6. hakan says:

    Hai,
    Weet iemand hoe je een groei kristal (roze schimmel) kan maken zoals de werk van Steiner en Lenzlinger in Sonsbeek.

Leave a Reply

