Het Scholtenshuis 1940-1945

fotofotofotofotofotoGistermiddag was ik bij de presentatie van het boek over de geschiedenis van Het Scholtenshuis.
Het boek van Nico de Both werd gepresenteerd in boekhandel Godert Walter.

Het Scholtenshuis staat symbool voor de Duitse terreur in Groningen in de Tweede Wereldoorlog. Het pand aan de Grote Markt behoorde van oorsprong toe aan groot industrieel W.A. Scholten, maar kreeg in de oorlog de functie van hoofdkwartier van de gevreesde SD. Hiermee veranderde het gebouw in een martelcomplex waar op sadistische wijze bekentenissen werden afgedwongen. Veel van de slachtoffers zijn later geëxecuteerd of in Duitse concentratiekampen omgekomen.

De Both heeft voor zijn boek onderzoek gedaan naar de personen die op het Scholtenshuis werkzaam waren. Naast een dertigtal Duitsers, waarvan Robert Lehnhoff het meest gevreesd was, deden meer dan veertig Nederlanders dienst bij de SD. In dit boek neemt De Both de hoofdpersonen onder de loep, hij geeft een portret van deze figuren en probeert te doorgronden wat deze mensen bezield moet hebben om tot dergelijke gruweldaden over te gaan.

Vijf foto’s

N.B.
Zie ook de post over de theekoepel van Scholten in Groningen.

About klaasamulder

kunst & cultuur
This entry was posted in klaasamulderVK-2008-04 and tagged , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

7 Responses to Het Scholtenshuis 1940-1945

  1. Miss history says:

    Interessant! Heeft hij ook met de desbetreffende mensen gesproken?

  2. cor says:

    dank je voor de tip/lijkt me interessant om te lezen cq in te zien

  3. nasrin says:

    @Miss history: ik weet het niet, ik ga het onderzoeken.

  4. Corrie says:

    Klaar, je kunt het ook bij mij kwijt als je een extra podium wilt. Groeten.

  5. Hilko Bolwijn says:

    Hallo allemaal,
    Ik heb dit boek inmiddels gelezen en zoals Cor al zegt is dit alles zeer interessant en geeft het een goed beeld van alle mensen die met het Scholtenshuis te maken hebben gehad in de oorlog.
    Zelf zou ik graag zien dat het Scholtenshuis weer opgebouwd wordt alhoewel ik me ook kan voorstellen dat dit voor veel mensen nare herinneringen oproept.
    Hilko

  6. Nicholas B.Van Dwingelen says:

    Ik zou het ten zeerste op prijs stellen dit boek te ontvangen. Zoudt U mij kunnen inlichten omtrent de prijs en verzendkosten?
    Bij voorbaat mijn dank
    Nicholas B.Van Dwingelen,
    8 Stanley St.
    Olinda/Victoria 3788
    AUSTRALIA

  7. Pingback: Open Monumentendag Groningen (II) | Afdeling Kunst & Cultuur (II)

Leave a Reply

