de aarsman collectie

fotofotoWaterhuizen

Vorige week donderdag had Hans Aarsman in zijn wekelijkse rubriek “de aarsman collectie” in het kunstkatern van de Volkskrant een bijdrage over bijgevoegde foto (scan van de krant)  van Dennis Beek. Hij beschrijft over hoe hij ooit zelf een zelfde foto heeft gemaakt.
Die foto, “Waterhuizen”, heb ik al een keer op mijn blog laten zien en publiceer het hier nogmaals  ter illustratie van het verhaal van Aarsman (tweede foto)

“Ik weet waarvandaan deze foto genomen is, hoog in een gele bouwkraan aan de rand van de werf. Precies 20 jaar geleden ben ik er in geklommen om een foto te maken van precies zo’n tewaterlating. Het was een hele klauterpartij, ik had een statief bij en een grote camera, zo een die je met een zwarte doek over je hoofd instelt. Het moest er haarscherp op komen te staan.
 Als je hoogtevrees hebt, moet je niet naar beneden kijken, zeggen ze. Ik juist wel. Ik moet veel naar beneden kijken, elke twee meter dat ik hoger klim, moet ik er even bij gaan zitten. Rustig om me heen kijkend verdwijnt het getintel in mijn knieholtes. Dan de volgende twee meter.
 Op de werven langs het Winschoterdiep werden in vroeger tijden platte bootjes gebouwd voor de groentetelers. Langzamerhand werden de bootjes groter en de telers kleiner. Nu zijn de telers zo’n beetje verdwenen en maken de werven die zijn overgebleven coasters, zeewaardige schepen die eigenlijk te groot zijn om te water te laten in het Winschoterdiep. Alsof een olifant in een badkuip springt. Het schip heet UAL Cyprus, iedereen die dat weten wil, weet dat. Toch is op de boeg een wit zeil over de naam gehangen, de naam mag nog niet te lezen zijn. Pas bij de doop van het schip mag dat, over een maand bij de oplevering. Je mag de goden niet verzoeken.
 De foto die ik twintig jaar geleden maakte lijkt erg op deze foto, alleen was mijn foto zwart-wit en het schip had een andere naam. Mijn foto leek weer erg op een foto die ik een paar jaar daarvoor in een scheepvaarttijdschrift had zien staan.
 Waarom wilde ik de foto uit dat scheepsblad nog eens dunnetjes overdoen? Ik dacht dat ik het beter kon. Maar ik kwam de werf op, keek in het rond en liep als een leiband naar de gele kraan. Net als de fotograaf voor me en net als deze fotograaf na me. Bovenin stelde ik mijn camera op, kaderde het schip in het midden en drukte af toen de boel begon te glijden. Dat is fotografie. Foto’s waarbij de fotograaf meer doet dan dat, mogen op het eerste gezicht indrukwekkend lijken, op den duur willen ze nog wel eens tegenvallen.”  Hans Aarsman

Twee foto’s.

Foto 1: Dennis Beek/ WFA

Foto 2: Hans Aarsman

N.B.

Vorige week had ik ook al twee foto’s van Aarsman op mijn blog staan, onder de titel
Wereldreiziger“.

(m.d.a. A. Koning)

About klaasamulder

kunst & cultuur
This entry was posted in klaasamulderVK-2008-03 and tagged , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

4 Responses to de aarsman collectie

  1. jacob hesseling says:

    heb je hem zelf gemaakt of niet? nu wil ik het weten:)

  2. sprakeloos says:

    Mooie foto van die boot in het water, ik zou de andere foto’s ook best willen zien, zijn ze niet te scannen.
    Herhaling van hetzelfde thema? Sommige dingen vervelen nooit, zoals de ondergaande zon. Toch

  3. klaas @ says:

    @jacob: inmiddels heb ik tijd gehad om in de bijdrage te schrijven dat de tweede foto uiteraard van Aarsman zelf is.
    @sprakeloos: dit zijn enige twee foto’s die ik tot mijn beschikking heb.

  4. martien says:

    Gezien en gelezen. Altijd weer een belevenis.

Leave a Reply

