BKR van zolder

Delfzijl

fotofotofotofotofotofotofotofotofotoEen selectie kunstwerken uit het depot van de gemeente Delfzijl (1956-1987) (update)

Stichting expositie Molen Adam heeft in samenwerking met de gemeente  een selectie gemaakt van de kunstwerken afkomstig uit de Beeldende Kunst Regeling. De Beeldende Kunst Regeling was van 1956-1987 een rijksregeling die kunstenaars inkomsten bood in ruil voor diensten en kunstwerken.

De gemeente Delfzijl heeft op de zolder van het gemeentehuis nog honderden BKR-kunstwerken. Wat gaat de gemeente met deze kunst doen? Niets? Dat zou betekenen,  het verstoft op zolder. Zonde. Of misschien verkopen aan gegadigden? Ooit zijn een aantal kunstwerken gebruikt voor een beeldend kunst project voor de basisscholen met begeleiding van een lesbrief. Ook een idee om weer in te voeren.

Vanmiddag was ik op de opening van deze tentoonstelling.
Een goed initiatief om deze kunst te laten zien.
De meest tentoongestelde kunst vind ik wel gedateerd.
Jammer is dat er zeer weinig informatie over de tentoongestelde kunst is, een naam van een kunstenaar en een titel van de kunstwerken is het enige.
Ik zou graag willen weten wie de kunstenaars zijn. En waar komen ze vandaan?
Het zijn in ieder geval niet alleen maar kunstenaars die in Delfzijl hebben gewoond.

Negen afbeeldingen:

foto 2: B. Wolthuis, Z.T.

foto 3: M. Klompien, Houtladen te Yxpila (Fin.), 1961

foto 4: E. Terlouw, Naaldetsje voor een vrachtwagenchauffeur, 1979

foto 5: D. de Wit, Entartete Kunst, 1980

foto 6: J. Bosman, Z.T., 1980

foto 7: J. Velthuis, Haven

foto 8: Klaas ?, Z.T., 1980

foto 9: H. Scholten, Drie minuten Branding in verloop

N.B.

In de buurgemeente Eemsmond is vorig jaar een groot deel van de BKR-kunst verkocht, zie deze link.

Zie ook het overzicht van de huidige kunstenaars in de gemeente delfzijl.

About klaasamulder

kunst & cultuur
This entry was posted in klaasamulderVK-2008-01 and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

3 Responses to BKR van zolder

  1. Gelkinghe says:

    Mijn hebzucht wordt alleen geprikkeld bij die op twee na onderste, het zwartwitte stuk grafiek met de twee elkaar flankerende schepen.

  2. R.Llull says:

    Goed dat je aandacht aan besteet. Ik heb 2 aanbevelingen gedaan. Maar inderdaad gedateert. Als je de ouvre van een kunstenaar zou maken misschien dan niet,…dan is zij eerste en tweede leven te zien en dan kijk je er anders tegen aan misschien.
    sukses
    (ik heb niet ingelogd)

  3. fredvanderwal says:

    In 1949 werd de contraprestatieregeling inge steld, een zelfde instelling als de BKR; Toen ik in 1968 in de BKR kwam zaten er 400 mensen in, via mond op mond reclame en folders die op alle kunstnijverheidsscholen en academies lagen, groei de dat aantal snel tot 4000 steuntrekkers waarvan velen niets met beeldende kunst op professionele wijze te maken hadden, ik kende een mislukte gra fische ontwerper die liever voor kunstenaar speel de, een ontslagen rijwielhersteller, een beroeps werkeloze psychiatrisch gestoorde mevrouw die proppen zilverpapier met potten verf over goot, een mislukte student die binnen één jaar drie studierichtingen was afgelopen en plestik objectjes ging maken, een werkeloze gymnastiek leraar, allemaal moeiteloos in de BKR opgenomen. Ik waarschuwde in de zestiger jaren de modieuze saloncommunisten van de BBK die deze gang van zaken steunden dat ze hier mee een unieke rege ling om zeep hielpen waarop ik betiteld werd met fascist en met nazi.Uiteraard zei ik mijn lidmaat schap op.
    De selectie onbenulligheden die U hierboven
    voor kunst verslijt mag in groningen misschien bewondering wekken, voor mij is het ‘t beste argument voor opheffen van de regeling.Reactie is geredigeerd

Leave a Reply

