Zeehondencreche Pieterburen naar Delfzijl

fotofotofotofotofotofotofotofotofotofotofotofotoNa 36 jaar Pieterburen gaat de creche verhuizen naar Delfzijl.
Lenie ‘t Hart van de creche is van mening dat er in Pieterburen geen plaats is voor de beoogde uitbreiding van de creche.
De creche heeft na een half jaar rondkijken vorige week het principebesluit genomen om niet naar Harlingen te gaan, maar om te kiezen voor Delfzijl.
Een week voor de beslissing bood Delfzijl een garantiesubsidie van 2 1/2 miljoen Euro.
Harlingen kon alleen maar infrastructurele voorzieningen bieden.

De creche komt aan de voet van de dijk, zie de eerste foto, gebouwd op 2 parkeerdeks.
Zo kunnen de zeehonden en de bezoekers over de dijk het wad zien.
Belangrijke vestingsvoorwaarden zijn onder andere de nabijgelegen treinstation en het Eemshotel aan de andere kant van de dijk.

Als buren krijgt de creche het Muzeeaquarium, met ondere andere in een oude bunker een schitterend groot aquarium. De vissen die je er ziet komen uit onze eigen Noordzee, van kabeljauw tot zeewolf.
Een samenwerking tussen deze 2 voorzieningen licht voor de hand.
De creche zal ook nadrukkelijk aan educatue en wetenschappelijk onderzoek doen.

Delfzijl is zeer blij met de komst. Tenminste 150.000 bezoekers en een bijdrage aan een betere imago van de havenplaats.

Elf foto’s.

De foto’s 2 t/m 6 laten het uitzicht uit de creche over de dijk zien, gemaakt op verschillende tijdstippen.

Foto 7 is het Muzeeaquarium.

Foto’s 8 t/m 10 zijn genomen bij mijn meest recente bezoek aan Pieterburen.

De laatste foto met Lenie ‘t Hart is afgelopen zomer genomen bij een opening, door Lenie, van een tentoonstelling in Delfzijl.

N.B.

Het besluit tot verhuizing op TVNoord.

About klaasamulder

kunst & cultuur
This entry was posted in klaasamulderVK-2007-11 and tagged , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

6 Responses to Zeehondencreche Pieterburen naar Delfzijl

  1. Femke says:

    Opheffen die hele zeehondenopvang.
    Het gaat beter dan ooit met de zeehonden.
    Voor Lenie dient het enkel een commercieel belang, dat wordt ook weer eens duidelijk door de koehandel over de nieuwe vestigingsplaats.

  2. Adrie Krijgsman says:

    Er zijn diersoorten waar het veel slechter mee gaat, maar die kunnen niet zo droevig kijken.

  3. tempelman says:

    Mooie foto’s. De laatste ‘zegt mij niets’. Natuurlijk is Delfzijl er blij mee. Persoonlijk vind ik het zonde van de centen.
    ‘Overdreven’ is zij, doet zij en wil zij (blijven) doen met ‘haar’ zeehondjes (lees: kinderen). Deze ‘tante’ weet met haar (‘gehaaide’) taal steeds maar weer een heleboel centen los te peuteren, waarin jammer genoeg ook mijn (belasting)centen zitten. Ik vind het jammer voor Pieterburen e.o. Het zou eigenlijk niet zo mogen zijn! Mijn (stief)vader is destijds (o.a.) met de opvang van ‘huilers’ begonnen in Uithuizen; in zijn achtertuin; in een paar betonnen bakken. Zij Lenie) heeft destijds het (liefde)werk van hem overgenomen. Zij woonde toen in Pieterburen. Ik kan mij nog herinneren dat het huis, waar zij woonde, toen helemaal naar de vis stonk. ;-))Reactie is geredigeerd

  4. Karin says:

    Is er al niet eens een zwartboek over Lenie verschenen over hoe zij met haar personeel omging? Ik kan me ook herinneren dat ze bloedserieus voorgesteld heeft om alle zeehonden in de waddenzee te laten in-enten.
    Ik begrijp niet dat mensen zich zo voor de gek laten houden of zou dat het zeehondjes effect zijn?
    Ik ben dol op zeehondjes :-))

  5. klaas@ (weblog delfzijl e.o.) says:

    Delfzijl is ook geschikt voor een scheepvaartmuseum, zie vandaag mijn blog.

  6. jannie says:

    kan Lenie ‘t Hart niet het zwembad krijgen?? er word ja toch een nieuwe gebouwd tussuen appingedam en delfzijl!!die moet dan ook klaar zijn
    Lijkt mij beter! wat aanpassen, een groot bad is er al,en ruimte buitenom is er ook!! Want de plek die is gekozen ligt strak aan een zeer druke weg met heel veel vracht verkeer en een spoor voor treinverkeer naar akzo, terwijl het zwembad straks gaat sluiten?? beetje dubbel vind ik!!.

Leave a Reply

