Jan Wolkers in Groningen

fotofotoIn de stad Groningen staat sinds 1960 zijn beeld ´Olga met de kat´. Het is in 1956 gemaakt en in 1960 door het Bouwfonds Nederlandse Gemeenten aan Groningen geschonken.

In Turks Fruit schrijft Wolkers over het maken van het beeld:

“En in het atelier, waar ik werkte aan het beeld van haar met een kat in haar armen, liep hij (een jonge eend) als ik de klei van het beeld had natgespoten, in de plassen op de vloer te trappelen alsof er zeepieren uit het beton omhoog zouden kunnen komen. En daar is het noodlottige gebeurd. Terwijl ik achteruitliep om van een afstand naar het beeld en Olga te kijken trapte ik op hem. Er klonk een gekraak of er een houten raamwerkje in hem zat. Stuiptrekkend lag hij aan mijn voeten en Olga kromp met een schreeuw in elkaar.”

Vanavond heb ik het beeld bezocht en twee foto’s gemaakt.

About klaasamulder

kunst & cultuur
This entry was posted in klaasamulderVK-2007-10 and tagged , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

3 Responses to Jan Wolkers in Groningen

  1. laila says:

    Heel mooi Klaas.
    Het verhaal van de link; over het bergeendje, heb ik gelezen.

  2. laila says:

    Inmiddels heb ik veel over Jan Wolkers gelezen in de kranten.
    De foto op de VK is prachtig;
    die knip ik uit. Naar de essay van Hella Haasse over hem ben ik ook benieuwd. Volgens Maarten ‘t Hart één van de grote vijf. Ha.

  3. André says:

    Daar fietste ik zojuist langs. Er lagen inmiddels nogal wat bloemen bij. Ik vond dat mooi.

Leave a Reply

