Rijksmonument openluchtbad de Papiermolen

fotofotofotofotofotofotofotofotoZoals ik in mijn vorige bijdrage heb geschreven heeft de stad Groningen er 3 rijksmonumenten bijgekregen, openluchtbad De Papiermolen (Jac. Koolhaas 1955) is daar een van.
Afgelopen maandag ben ik even wezen kijken en heb deze 6 foto’s gemaakt. Helaas was het zwembad gesloten, zodat ik niet kon zien hoe prachtig het er van binnen uit ziet.
Maar middels 2 historische ansichtkaarten krijgt u een indruk van het bad zelf.

Bij de verbouwing in de jaren 80 zijn de kleedruimten op de tweede verdieping van het hoofdgebouw verbouwd en verhuurd als ateliers voor kunstenaars.
Betonnen galerijen zijn dichtgezet met glas.

nb.

Morgen een fotoreportage van het nieuwe Rijksmonument in Delfzijl

Dit is de derde bijdrage in het kader van de Week van de Geschiedenis.

(door technische omstandigheden was er gisteren helaas geen bijdrage)

About klaasamulder

kunst & cultuur
This entry was posted in klaasamulderVK-2007-10 and tagged , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

4 Responses to Rijksmonument openluchtbad de Papiermolen

  1. Cees Groninger says:

    Hoe vaak heb ik er als kind niet gezwommen in de zomervakantie en als het goed weer was op de woensdagmiddag voor 10 cent. Hoe stoer voelde ik me toen je het rubberen bandje met het nummer van de kledinghaak – die je bij de balie afleverde- om mijn enkel deed zoals alle grote jongens. De zakjes Smith chips waarin nog een los zakje zout zat, de puntdroppen en de spekjes die je bij het winkeltje op het middenterrein kon kopen.
    Geweldig mooi bad qua opbouw en architectuur. Ben bijzonder blij dat het nu als monument wordt beschouwd.

  2. kees smit says:

    Klaas, ik moet je even attenderen op de Zoutkamp 49 die in Vreeswijk op een werf gerestaureerd wordt.

  3. arie says:

    En een ander monument, Erica Terpstra, heeft heel wat medailles (meestal zilver na de ongenaakbare Cocky Gastelaars) bij elkaar gezwommen in dit rijksmonument.

  4. klaas@ says:

    Vandaag staat een bezoekje aan de Papiermolen op mijn blog.

Leave a Reply

