Slag bij Heiligerlee

fotofotofotofotofotoHet Graaf Adolf Monument

Heiligerlee is een streekdorp in de gemeente Scheemda, provincie Groningen. Het is vooral bekend als locatie waar in 1568 de eerste slag plaatsvond tussen de Nederlandse opstandelingen en Spanje in de slag bij Heiligerlee. Het leger onder leiding van Lodewijk en Adolf van Nassau versloeg de Spanjaarden, maar politiek werd er geen munt uit geslagen. Graaf Adolf vond zelfs de dood. In1868 werd een monument – Het Graaf Adolf Monument – ter nagedachtenis aan de slag bij Heiligerlee opgericht. In 1536 vond er nog een slag plaats bij Heiligerlee.

Vanmiddag heb ik het monument bezocht.

De vijf foto’s zijn vanmiddag gemaakt door A. Koning.

Ook heb ik, een klein stukje verderop, het museum over de slag bezocht.
In het museum wordt je middels een tijdcapsule naar het jaar van de slag geschoten.
Vervolgens word je middels een tocht door het museum getoond wat er in het bewuste jaar gebeurde.

Dit is deel 1 in een serie in het kader van de Week van de Geschiedenis.

About klaasamulder

kunst & cultuur
This entry was posted in klaasamulderVK-2007-10 and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.

8 Responses to Slag bij Heiligerlee

  1. jacob hesseling says:

    Ik dacht als kind dat graaf Adolf in de ruimte onder het beeld zat. Schreef er een gedicht over op het blog

  2. kees smit says:

    Mooi beeld hoor, echt naar de smaak van Potgieter. Ik vond eigenlijk die fors geschapen leeuw het interessantst van dit trio.

  3. Ramirezi says:

    Dat soort beelden doet mij altijd denken aan het Oostblok, op de één of andere manier…

  4. tempelman.volkskrantblog says:

    Ook al heb ik daar jaren in de buurt gewoond: ik vond het altijd een overdreven en niet passend beeld.

  5. jaap says:

    waar zijn de drie nieuwe monumenten, wel actueel blijven klaas? 🙂

  6. Klaas A.(weblog delfzijl e.o.) says:

    @Jaap: zie mijn bijdrage vandaag.

  7. Peter says:

    Aan de overkant van het Museum over de Slag staat het Klokkenmuseum Heiligerlee, zie vandaag mijn blog.

  8. klaas@ (weblog delfzijl e.o.) says:

    Vandaag het einde van de Tachtigjarige Oorlog op mijn blog, de Vredeszaal in Munster.

Leave a Reply

