Joodse begraafplaats Farmsum

fotofotofotofotofotofotofotofotofotofotofotofotofotofotofotoZondagmiddag was er in de synagoge van Groningen een bijeenkomst n.a.v. het tienjarig bestaan van de Stichting Historisch joods Groningen.
Helaas kon ik niet aanwezig zijn.
Maar voor mij aanleiding een bezoek te brengen aan de voormalige synagoge van Delfzijl en de joodse begraafplaats in Farmsum, onder de rook van Delfzijl.
Helaas blijkt er een gesloten hekwerk voor het kerkhof te staan. Volgens een buurvrouw om vandalisme tegen te gaan. Zij vond het wel jammer, want er komen regelmatig bezoekers voor het kerkhof. Maar………ze wist een mogelijkheid om door de bosjes in een hoek van het kerkhof over een klein hekje toch op het kerkhof te komen.

De begraafplaats van de Joodse Gemeente Delfzijl was gelegen aan de huidige Bredelaan te Farmsum. Wanneer ze is gesticht is niet bekend. In 1680 werd er de eerste dode begraven. Maar de vestigingsvergunning voor Isac Samuels uit 1655 bevatte al een passage dat de joden hun doden op een behoorlijke plaats mochten begraven. Waarschijnlijk is de begraafplaats ergens tussen 1655 en 1680 gesticht. Overigens werden op deze begraafplaats, lange tijd de enige in de provincie Groningen, ook doden uit andere plaatsen ter aarde besteld. In 1703 was de begraafplaats te klein geworden en werd ze uitgebreid. In 1755 werd ze opnieuw vergroot.

De begraafplaats (15 foto’s) wordt sinds 1952 door het gemeentebestuur van Delfzijl onderhouden.

Het gras is keurig gemaaid, maar kunnen een aantal graven worden gerestaureerd?
En is het mogelijk het kerkhof toegankelijk te maken voor bezoekers?
Tenslotte zou een informatiebord met de geschiedenis van het kerkhof ook welkom zijn. Over de synagoge van Delfzijl komt nog een bijdrage.

Foto 1: aan de linkerkant van de weg is de begraafplaats

Foro 2: het gesloten hek

Foto 3: de plek waar ik over een hekje ben geklommen

Foto 5: vanaf het kerkhof over de gesloten hek kijken

Het grafsteen op laatste foto is dezelfde als op de 1 na laatste foto, de andere kant.

Over de synagoge van Delfzijl komt nog een bijdrage.

N.B.

De vorige bijdrage over joden in Delfzijl, de familie Oudgenoeg, op mijn blog.

mijn vorige bezoek aan een kerkhof was in Brongerga.

About klaasamulder

kunst & cultuur
This entry was posted in klaasamulderVK-2007-10 and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

10 Responses to Joodse begraafplaats Farmsum

  1. Zwollywood says:

    Aanbeveling Klaas…maar je kunt er wel iets bij vertellen!

  2. Gelkinghe says:

    Een heleboel graven van niet-joodse Groningers zijn ook sterk verwaarloosd, Klaas. Laatst heb je dat op mijn weblog kunnen zien. En in niet weinig gevallen gaat het om oudere, en qua steenhouwerswerk monumentalere graven.

  3. Jaap de Boer says:

    Mooi stuk, cool

  4. Klaas A.(weblog delfzijl e.o.) says:

    Vandaag weer een historsche bijdrage uit Farmsum, over de verdwenen borg.

  5. jaap says:

    ik heb je zat. gebeld of je belang had bij 6 foto genomen ten tijde van de bezetting in delfzijl. zag dit die op rommelmarkt in eelde, je nam niet op.later waren ze weg

  6. klaas@l (weblog delfzijl e.o.) says:

    @Jaap: attent en jammer.
    Ze waren te duur om de GOK van kopen te nemen?

  7. klaas@l (weblog delfzijl e.o.) says:

    Vandaag staat er een vervolg op deze bijdrage op mijn blog.

  8. Reina Oudgenoeg says:

    Kwam uw artikeltje tegen over de begraafplaats in Weiwerd. Ook stond daar een foto van de familie Oudgenoeg. Daar ik een familielid ben, zou ik het erg op prijs stellen als u mij de gelegenheid kan bieden hoe ik deze foto zou kunnen ontvangen. Daar ik de stamboom van de Oudgenoegen aardig compleet heb, zou dit een mooie aanvulling kunnen zijn. Ik wacht uw reactie af. Met dank: Reina

  9. klaas@ (weblog delfzijl e.o.) says:

    @Reina: stuur je Emailadres even ( rechtsboven op mijn blog zie je een envelopje om te kunnen mailen)en ik stuur de foto’s aan je.
    Trouwens ik heb een speciale bijdrage over de familie Oudgenoeg uit Weiwerd op mijn blog staan(http://www.volkskrantblog.nl/bericht.php?id=125686)!

  10. Klaas A. Mulder (weblog delfzijl e.o.) says:

    Vandaag een blog over de eventuele verkoop van de synagoge in Delfzijl.

Leave a Reply

