Museum Fridericianum – Kassel

fotofotofotofotofotofotofotofotofotofotofotofotoOp de Documenta hebben voor het Fridericianum, een van de vijf expostielocaties, papavers ( ‘poppy fields’) van Sanja Ivekovic (Kroatie, 1949) gebloeid.

Het kunstwerk binnen en buiten aan het Fridericianum is van Iole de Freitas (Brazilie, 1945).

Ik ben mijn indrukken van afgelopen weekend in Kassel nog aan het verwerken, zeer veel kunst dat ik in ieder geval niet altijd interessant vond.

Twaalf foto’s.

N.B

Mijn eerste bijdrage ove de Documenta vindt U hier.

De papavers op YouTube.

Het Museum Fridericianum te Kassel is het eerste gebouw dat speciaal wordt gebouwd om een kunstcollectie te herbergen en wordt in 1779 geopend. Het bouwen van zelfstandige musea maakt duidelijk dat kunst als collectief bezit ook architectonisch een gepaste vorm verlangt. Het gevolg is dat er neoclassicistische kunsttempels ontstaan als uitdrukking van de onsterfelijkheid van de geest.

About klaasamulder

kunst & cultuur
This entry was posted in klaasamulderVK-2007-09 and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

One Response to Museum Fridericianum – Kassel

  1. Jane says:

    Heerlijk, Klaas! Ga ik me straks in verdiepen. Deze exemplaar kende ik niet uit 1779.
    Toch wil ik je meegeven dat het gebouw Welgelegen in Haarlem was ook gebouwd voor een kunstcollectie, en het werk begon in 1769, maar was pas afgebouwd in 1785. Dit kwam niet doordat het bouwen zo traag was, maar omdat het bouwproces was een attractie op zich. De klanten van de rijke bankiershuis Hope & Co. mocht zelf meedenken over het gebouw in wording. Een architectuur liefhebber, Thomas Jefferson (later president VS) heeft een speciale uitstapje gemaakt om het te tekenen in 1782.

Leave a Reply

