Open brief Wubbo Ockels

fotofotofotofotofotoAmsterdam, 31 augustus 2007

Beste Groningers,

Ik ben in Groningen getogen en kom er de laatste tijd weer vaak. Ik hou van de Stad en dus voel ik de drang te reageren op wat ik vandaag in het NRC lees: Natuurmuseum Groningen sluit.
Vanaf een afstand van 200 kilometer, want ik zit nu in Amsterdam, lijkt dit raar. De meeste representatieve steden hebben immers een Natuurmuseum. Daar is toch niets mis mee? Dat hoort zo.
Zeker nu de tijden drastisch en snel veranderen omdat onze nieuwe maatschappelijke prioriteit het samenspel met de natuur is. Dat moet de jeugd leren, het is immers hun duurzame toekomst die zij moeten kunnen maken.
Wij moeten hen de nodige kennis en vaardigheden leren en hen fascineren. Dat heeft een focus nodig. Daarvoor lijkt mij een prominent pand als het huidige ideaal. Daarmee toont Groningen aan hoe belangrijk de stad het Natuurmuseum en alles wat daarbij hoort, vindt.
Na mijn ruimtereis ben ik met mijn “branding” begonnen: jeugd, innovatie en duurzaam. Daarmee bereik ik veel en dat is natuurlijk heerlijk. Al die enthousiaste jongeren die zoveel kunnen als je ze de ruimte en inspiratie geeft.
Een voorbeeld is de zonnerace auto. Ik heb er voor gezorgd dat de eerste Nuna aan het Natuurmuseum is gegeven. Nu zou ik Nuna 2 kunnen regelen. Of de zo succesvolle Wubbo Ockels Junior prijs. Niet alleen zijn de scholen erg enthousiast maar ook de burgemeester Jacques Wallage die de prijsuitreiking deed. Het Natuurmuseum heeft deze georganiseerd…
De energie vlieger die 28 augustus elektriciteit leverde voor het concert van Jan Akkerman, wil ik graag in het museum hebben zodat kinderen er gefascineerd naar kunnen kijken (met een filmpje erbij hoe het werkt).
Kortom: ik zie zoveel mogelijkheden om iets aan het Natuurmuseum toe te voegen als de focus en dus de plek er is.
Ik kreeg onlangs van Kees van Twigt de ligplaats naast zijn museum aangeboden voor het nieuwe autonome zeilschip Ecolution dat in Groningen wordt gebouwd en dat mijn huis wordt. Het is een symbool waarvoor ik sta. Alles aan het schip is innovatief. Acht studenten zijn er op afgestudeerd aan de Hanzehogeschool en het schip is duurzaam. Een nieuw bedrijf in Groningen brengt dit schip op de markt. Ik verheug mij er nu al op om, als ik in Groningen lig, af en toe naar het Natuurmuseum te lopen en daar kinderen uit te leggen wat belangrijk is voor hun toekomst, het samenspel met de natuur.
Ik begrijp ‘best wel’ dat er grote problemen zijn en dat die moeten worden opgelost. Per slot gaat het om belastinggeld van Groningers en daar is de gemeente verantwoordelijk voor. Naast een oplossing van sluiten (dan gaat het bezoekersaantal van 13000 naar 0) is er misschien ook nog wel één van de frisse wind erdoor en een aantal enthousiastelingen de kans geven.
Het gebouw is prachtig, een Natuurmuseum hoort bij de Stad. Groningen heeft zoveel jonge mensen (inclusief de studenten de jongste stad in Nederland), mobiliseer ze en daag iedereen uit de klanten naar de Praediniussingel te lokken. Dat moet toch kunnen lukken?!

Wubbo Ockels (in alle respect voor diegenen die voor sluiting moeten stemmen)

N.B.

De vorige bijdrage over de sluiting van het Natuurmuseum.

About klaasamulder

kunst & cultuur
This entry was posted in klaasamulderVK-2007-09 and tagged , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

One Response to Open brief Wubbo Ockels

  1. flyingotter says:

    Klaas,
    helder en duidelijk item> Dank!

Leave a Reply

