Daar bij die molen……….

fotoIn 1743 werd Molen van Bleeker in Oosterwijtwerd (gemeente Loppersum) gebouwd.
Het was een stellingmolen die werd aangedreven door de wind met als functie koren- en pelmolen.
In 1889 verbrande de molen.

In hetzelfde jaar werd de molen herbouwd als Molen van Offringa.
Het lag aan de oostzijde van Oosterwijtwerdermaar bij de Pelmolentil.
Het was een stellingmolen, aangedreven door de wind met als functie korenmolen.

De constructie was:

Vlucht / Rad

zelfzwichting op beide roeden

Romp

Achtkantig

Kruiwerk

Bovenkruier met buitenkruiwerk

De molen werd in 1937 onttakeld en het restant werd in 1962 gesloopt.

Mijn ouders hebben de molen gekocht van Pieter O. Offringa en , helaas, laten afbreken.
Ik ben naast deze molen geboren.

Dit is het derde blog over de molen in Oosterwijtwerd, met aanvullende informatie en een “nieuwe foto” die ik nog niet had.

Misschien is het een idee om als herinnering aan de molens in Oosterwijtwerd de brug weer zijn oude naam terug te geven en/of het streekje waar onder andere de molens stonden haar oude naam “Molenhorn” formeel te geven.

Bron: Database van verdwenen molens in Nederland

N.B.

De vorige twee blogs over de molen:

Molen gekocht

&

Geboortehuis in Oosterwijtwerd

About klaasamulder

kunst & cultuur
This entry was posted in klaasamulderVK-2007-08 and tagged , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

6 Responses to Daar bij die molen……….

  1. Janny Schutte says:

    Onlangs werd mij gevraagt hoeveel molens Nederland nog heeft, ik moest het antwoord schuldig blijven….
    Fraai dat deze foto boven ‘water’ is gekomen!

  2. yolanda says:

    Dag, mooie foto Klaas !
    Ik ben een foto-album over Oosterwijtwerd begonnen, dat zich maandelijks uitbreid. Kan er zo iets komen over vrouger?
    Het stukje Schoolweg ben ik nog niet aan toegekomen, komt van de herfst er wel bij. Van de week net de Damsterweg gedaan.http://www.xs4all.nl/~iolanthe/Oosterwijtwerd/index.html
    Heb dit stukje ook weer geblogd
    Met vriendelijke groet,
    yolanda

  3. de Stripman says:

    Er zijn gelukkig nog best veel molens over in ons land, maar daarom is het nog wel een weemoeidig stemmend verhaal. Maar er is nog hoop: Bij ons in het dorp wordt een sinds lang verdwenen molen momenteel weer opnieuw opgebouwd…;-)

  4. Gelkinghe says:

    Een eindje hoger in mijn reader zat inderdaad de copy pasta van het Oosterwytwerder blog.
    Wat ik vragen wou, klaas – weet je misschien ook de naam van de molenmaker uit 1743? Ik vraag dat omdat er in mijn buurt in de achttiende eeuw heel veel molenmakers woonden, die molens in heel Groningerland bouwden. En ik heb een kleine database van die molenmakers onder de knop.
    Je link naar de database van verdwenen Nederlandse molens leidt overigens op een dwaalspoor. Die moet je even opnieuw aanbrengen.http://gelkinghe.web-log.nl

  5. klaas@ (weblog delfzijl e.o.) says:

    Archeologie in Oosterwijtwerd, vandaag op mijn blog.

  6. Pingback: Te koop op afbraak: grote molen « Afdeling Kunst & Cultuur

Leave a Reply

