Nieuwe Openbare Bibliotheek Amsterdam (OBA)

fotofotofotofotofotofotofotofotofotofotofotoZaterdag 7 juli is de nieuwe bibliotheek van amsterdam geopend.

De nieuw ‘bieb’ is ontworpen door voormalig rijksbouwmeester Jo Coenen. 

Met 28.000 vierkante meter op dertien verdiepingen is de Openbare Bibliotheek Amsterdam (OBA) de grootste bibliotheek van Nederland. Er is een aparte expositieruimte, een theater, een leescafé en een restaurant met uitzicht over de stad. 

De nieuwe lokatie op het Oosterdokseiland is vlakbij Centraal Station en het technologiemuseum Nemo. Dichtbij zijn ook het nieuwe Muziekgebouw aan het IJ en de Passenger Terminal Amsterdam.

De nieuwe OBA hoopt 2 miljoen bezoekers per jaar te ontvangen.

Afgelopen zondagavond heb ik een kijkje genomen, hierbij 11 foto’s van mijn bezoek.

Met dank aan: Wim S.

About klaasamulder

kunst & cultuur
This entry was posted in klaasamulderVK-2007-07 and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

13 Responses to Nieuwe Openbare Bibliotheek Amsterdam (OBA)

  1. jacob hesseling says:

    prachtige bibliotheek zo te zien , moet maar weer eens achter je aan lopen 😉

  2. rotsbloempje says:

    We waren nog zo van plan er afgelopen vakantie heen te gaan. Wel de rest van Amsteramn bezocht maar net te laat aan de bieb gedacht. Ben je niet duizelig geworden van al het overweldigende aanbod? Mooie foto’s trouwens!Reactie is geredigeerd

  3. jaap says:

    even extra aandacht voor de imac’s van apple klaas, dat is toch wel een doorbraak…

  4. Rolf van der Marck says:

    Ziet er goed uit, Klaas! Hopelijk wordt het ook gewaardeerd en (goed) gebruikt!

  5. flyingotter says:

    Puike foto’s Klaas>>Ik ga zeker een keer kijken! Nog veel plezier in Amersfoort.
    Wim S.

  6. kataneh says:

    salam…i can stay there for a whole week!!…opps..do they charge??!!

  7. peter says:

    Bibliotheek van terug naar de toekomst.
    Het interieur is ondermaats denk alleen al aan de slechte sfeerloze verlichting. Geen routing geen signing. Buiten de aardige kinderafdeling vraag ik mij af of er wel is nagedacht wie het gebruikt?
    Dit megalomale gebouw is een ode aan het verleden ipv een visie op de toekomst. Een trofee voor de gemeente een monument van de architect.
    Veel computers maken niet een bibliotheek van de toekomst.
    Waarom zou ik er heen gaan? Ik lees mijn artikelen of download mijn muziek wel van internet op mijn laptop ergens onderweg in de trein. En de best sellers zijn tegenwoordig zo goedkoop die koop ik wel bij de bruna op het station of zoals in engeland uit een automaat in de metro.
    Maak er maar snel een warenhuis van met een kleine bieb op de 5de verdieping. Verdient de gemeenschap er nog eens wat aan. En wellicht wordt het dan ook een bestemming

  8. q says:

    Op die eerste dag stond ik op een gegeven moment op het terras van de bovenste verdieping, toen het brandalarm afging.
    Iedereen moest via de trappen omlaag; hoe moet dat met de minder valide mensen?
    Bij een werkelijke brand word iemand met een kruk zo omvergelopen, en een rolstoelgebruiker kan het helemaal schudden.
    Moet er eerst een echte brand komen voordat dit goed is geregeld?

  9. ella says:

    Ja het is zo groot en mooi te zien ik wil er graag naar toe gaan !!!
    Maar waar ligt het????

  10. Klaas A. Mulder (weblog delfzijl e.o.) says:

    @eLLA: NAAST HET cENTRAAL sTATION!

  11. @amsterdam says:

    waarom staat er eigenlijk een weercam van delfzijl naast deze post? die zou toch op zn minst naar een weercam in amsterdam moeten verwijzen of http://www.weeramsterdam.nl/

  12. Fleur says:

    Fijne plek waar ik graag vertoef.
    Goethe boeken te kust en te keur.

  13. klaasamulder says:

    Voorbeeld voor het nieuwe Forum in Groningen.

Leave a Reply

