De pillen van Damien Hirst: Lullaby Spring

fotofotofotofotoInstallatie Damien Hirst brengt recordbedrag op

LONDEN – Een installatie van de Britse kunstenaar Damien Hirst, genaamd Lullaby Spring heeft op een veiling een recordbedrag opgebracht van 9,65 miljoen pond, zo’n 14,5 miljoen euro. Het kunstwerk bestaat uit een 2,75 meter brede en 1,90 meter hoge stalen kast waar op de planken meer dan 6000 handbeschilderde pilletjes of knikkers liggen. Lullaby Spring maakt deel uit van een serie van stalen kasten, die symbool staan voor de vier jaargetijden. Lullaby Winter bracht nog geen half jaar geleden 5,5 miljoen euro op. De prijzen voor het werk van Hirst zijn de afgelopen jaren spectaculair gestegen. Hetzelfde Lullaby Winter kostte in 2002 nog 800.000 euro. Hirst werd in de jaren negentig bekend met werk dat voornamelijk geïnspireerd was op dood en verval. Hij maakte onder meer doorgesneden en in formaldehyde opgezette dieren. Eerder deze maand onthulde Hirst in Londen een nieuw werk: een schedel volledig bezet met diamanten.(ANP)

Onlangs was er, in Groningen, een tentoonstelling met 2 werken van Damien Hirst met als doel een discussie over de belachelijke hoge prijzen van zijn werk en in het algemeen van hedendaagse kunst.

Ik heb de “pillen” van Hirst vaak gezien, o.a. in het Stedelijk Museum Amsterdam en recent in Berlijn. Vier jaar geleden heb ik de “pillen” van Damien Hirst gezien op de Biennale in Venetie. Na enig zoeken heb ik daar drie foto’s (onderste 3) van kunnen vinden, gemaakt door mijn toenmalige reisgenoot Jaap de Wit.

Vier afbeeldingen.

About klaasamulder

kunst & cultuur
This entry was posted in klaasamulderVK-2007-06 and tagged , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

8 Responses to De pillen van Damien Hirst: Lullaby Spring

  1. Jezzebel says:

    Dankjewel Klaas.
    Damien Hirst, oi va voi, wat kan hij raken.
    Daar wil men voor betalen, zijn diepste innerlijk, rib uit het lijf.

  2. petrus says:

    Beste Klaas,
    Tja, Hirst wat moet ik er mee? Ik kijk er na en denk dan waar gaat dit over? Als jij het weet, ik niet. Orgineel is hij wel met zijn dode dieren, schedel met diamanten en pillenkast. Ik heb geen van die dingen nooit in het echt gezien maar dat hoeft natuurlijk ook niet. Het zijn geen zien-dingen of kijk-dingen. Het zijn vertel-dingen, vertel verder en verder en verder en daar zijn dan heel veel mensen mee bezig zijn zoals jij en ik. Wie zo’n vertel-ding in huis heeft kan ook weer veel vertellen. Dat drijft de prijs vanzelf op.
    Met groet

  3. robin says:

    faka met jouw swa, deze shit slaat op niks mattie…. BONG

  4. Stephan says:

    Deze is erg man, ik slacht zelf ook koeien en het ziet er dope uit

  5. klaas @ (weblog delfzijl e.o.) says:

    Vandaag weer Venetie op mijn blog.

  6. annoniem zijn is cool says:

    Hey iedereen,
    ik vind het werk van Hirst indrukwerkend, er zit duidelijk een boodschap achter.
    Zijn werken gaan allemaal over “Het leven” an dat spreekt mij wel aan.
    Ik vind zijn werken echt orgineel en echt prachtig, zoveel kleuren, hij doet er erg veel mooite voor,
    maar dan heeeft ie oook wat!!!
    😀 Smiley to the world en de world smileys back!
    Groetjes annoniem zijn is coool

  7. XXX-Mezelfzijnisgoed-XXX says:

    Heeeeeeeeyyyy,
    Ik vind het helemaal geen shit.
    Het zijn harstikken mooie werken.
    ben het helemaal met annoniem zijn is cool eens!!!
    XXX-Mezelfzijnisgoed-XXX

  8. XXX-Mezelfzijnisgoed-XXX says:

Leave a Reply

