The Magnificent Seven

fotofotofotofotofotofotoDamien Hirst (op foto, film & webcam!)

The Magnificient Seven (editie Gagosian) & The Last Dinner

Kunstenaarspodium NP3 in Groningen toont twee werken die zijn aangekocht van de Britse kunstenaar Damien Hirst: De aankopen vormen een statement bij de ‘overspannen kunstmarkt’, aldus NP3.

De tentoonstelling ‘and Findings’ is tot en met 17 juni te zien bij NP3 aan de Hofstraat 21 in Groningen. Open: do t/m zo van 14.00 tot 18.00 uur.

Magnificent Seven
NY USA 2000 Gegosian
Damien Hirst

Unit Price:
€ 500

Mixed-media sculptural multiple. Signed and numbered by the artist. First issue of this object-multiple by the the best known of the YBAs. Seven ping-pong balls, each with one of the words in black text written on them: Theories, Models, Methods, approaches, Assumptions, Results,…or… and Finding; each is literally a ping-pong size of about 1-1/2in circular; each sit side by side in box ( 13-1/4 x 2-1/4 in & 2-1/4 high, top of box is red top and white interior; text in gold and black on top of the box reads: “The Magnificent Seven, a limited edition produced to coincide with the exhibition .. Theories, Models, Methods, approaches, Assumptions, Results, and Findings ..Damien Hirst” Edition of 500 examples signed and numbered by Hirst.

Het geexposeerde kunstwerk “The Magnificent Seven” is nummer 251 van een oplage van 1500 ( zie vierde afbeelding).

The Last Dinner, 2005 148,5 x 195 cm 6 kleurenlitho, gesigneerd

Ik heb de tentoonstelling afgelopen Pinkstermaandag bezocht en heb van de 2 kunstwerken filmpjes gemaakt, zie de links:

The Magnificent Seven

&

The Last Supper

Zes afbeeldingen

De twee kunstwerkingen zijn ook via een webcam te zie ( bij daglicht):

cam “The Magnificient Seven”

&

cam “The Last Supper”

Naar aanleiding van bovenstaande tentoonstelling, uit de NRC (16 februari 2007):

Jozef Stalin met rode neus geveild voor 200.000 euro

Londen, 14 febr. Bij veilingen in Londen zijn vorige week hoge prijzen betaald. Opvallend was de opbrengst van een slecht schilderij van de Russische dictator Stalin.

Eerst mocht het niet worden geveild, toen werd de opbrengst geschat op 10.000 à 15.000 euro en vervolgens werd het doek afgehamerd op 140.000 pond, meer dan 200.000 euro. Het enige dat tussen de afwijzing en de verkoop gebeurde is dat kunstenaar Damien Hirst Jozef Stalin voorzag van een rood clownsneusje. De Britse columnist en cultuurcriticus A.A. Gill kocht het schilderij ooit voor een paar honderd euro. „Het hing boven mijn bureau om me hard te laten werken”, schrijft hij in zijn krant. Toen veilinghuis Christie’s het doek weigerde – we doen niets met Hitler of Stalin – vroeg hij of Hirst er een rode neus op wilde verven. Samen brachten ze het naar concurrent Sotheby’s. De opbrengst zou gaan naar Rode Neuzendag, een Brits liefdadigheidsinitiatief waarbij iedereen een rood neusje draagt. Op de veiling werd woest op Stalin geboden, schrijft Gill. „Het is gekocht door een Italiaanse dame. Toen het veilinghuis het Hirst vertelde – hij was zelf in Californië – sms’te hij enkel terug: F*** me.” Volgens Gill is maar weer eens aangetoond hoe mal de kunstmarkt kan zijn.

N.B.

Ik had al eerder een “pingpongballetje” van Damien Hirst op mijn blog.

About klaasamulder

kunst & cultuur
This entry was posted in klaasamulderVK-2007-05 and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

5 Responses to The Magnificent Seven

  1. Zwollywood says:

    Met nog meer snijden wordt dit nog veel mooier Klaas!

  2. Jezzebel says:

    Zo Klaas! 🙂
    Wat maak je me aan het lachen.
    En wat maak je me ongelooflijk blij met deze bijdrage.
    Oh man, Damien Hirst, die is echt leuk!
    Ik heb een paar van zijn werken gebruikt op mijn blog.
    En volgens mij is die van dat konijntje en die wolf ook van hem, maar dat wist ik niet zeker en ik durfde er zijn naam niet bij te zetten, maar het zou mij niet verbazen 🙂
    Dankjewel, wat een pracht ballen heb jij! 🙂
    Nu nog even je links volgen, want ik wilde eerst je verhaal horen.
    Man, je maakt me blij! 🙂
    Dikke neus, toch?

  3. Klaas @ (weblog delfzijl e.o.) says:

    Ik heb vandaag weer een Damien Hirst op mijn blog staan.

  4. Aad Verbaast says:

    Dank voor je link hier naar toe! Het is en zal een veelbesproken kunstenaar en/of kunstenmaker blijven 🙂

  5. Panashe Wadawareva says:

    How are you long time its me panashe my mobile its 00263773737343

Leave a Reply

