Stadsmarkering

fotofotofotofotofotofotofotofotoS5 (1990, Gunnar Daan, Nederland, architectuur)

Gunnar Daan ontwierp een stalen constructie met twee transparante, roestvrijstalen ‘boekbladen’. Op de bladen is de stad in twee perspectieven afgebeeld. Het stedelijk interieur heeft de vorm van een Stoa: een zuilengang. Het exterieur van de stad wordt voorgesteld door torens die opgaan in de ruimte.
De stadsmarkering staat vlak bij het punt waar een autoweg en kanaal onder een spoorbrug doorgaan. Maar de locatie zelf is alleen wandelend, fietsend of varend te bereiken. Het contrast tussen enerzijds het drukke verkeer en anderzijds de afgelegen stille plek markeert de grens; als men eenmaal voorbij de stadsmarkering is komt de hectiek van de stad op je af, of volgt de rust van het platteland.

Naar aanleiding van het overlijden van galeriehouder Albert Waalkens had ik een foto van zijn galerie, ontworpen door architect Gunnar Daan, op mijn blog.

Voor mij aanleiding om de door hem ontworpen Stadsmarkering in Groningen nog eens te bezoeken en een aantal foto’s hierbij te plaatsen.

Dit is inmiddels de derde stadsmarkering, van de negen, van Groningen die ik laat zien.
De eerdere waren “de Joker” en “The Book of Groningen“.

Gunnar Daan ken ik ook als architect van de Molukse Kerk in Farmsum (Gemeente Delfzijl).
In de nabije toekomst zal ik nog meerdere foto’s van de galerie in Finsterwolde en de Kerk in Farmsum plaatsen.

8 foto’s

N.B.

Op de laatste foto ziet U , op de achtergrond, de nieuwe sproorbrug over het Van Starkenborghkanaal.
Foto’s van de architectuur van deze brug zal ik binnenkort ook laten zien.

About klaasamulder

kunst & cultuur
This entry was posted in klaasamulderVK-2007-05. Bookmark the permalink.

4 Responses to Stadsmarkering

  1. Vogel says:

    Interessant Klaas!
    Mooie serie.

  2. klaas @ ( weblog delfzijl e.o.) says:

    Van de brug op de laatste foto staan vandaag meerdere foto’s op mijn blog.

  3. Klaas A.(weblog delfzijl e.o.) says:

    Vandaag staat er weer een stadsmarkering op mijn blog.

  4. klaasamulder says:

    Reblogged this on Afdeling Kunst & Cultuur (II) and commented:

    Architect Gunnar Daan overleden.

Leave a Reply

