Bijzondere dampalen voor borgterrein (Update!)

fotofotofotofotofotofotofotofotofotofotofotofotoBij borgterrein Huis te Oosterwijtwerd (Groningen) zijn gisteren dampalen van cortènstaal geplaatst die ontworpen en gemaakt zijn door metaalkunstenaar Herbert Koekkoek.

Het borgterrein van het Huis te Oosterwijtwerd is één van de restanten van de 200 borgterreinen die de provincie Groningen rijk is geweest. Met het project Terreinen met Historie wil Landschapsbeheer Groningen de voormalige borgterreinen beter herkenbaar te maken en zo mogelijk een nieuwe functie te geven. Met het project wordt tevens een impuls gegeven aan cultuurtoerisme en recreatie.

Het borgterrein van het Huis te Oosterwijtwerd is particulier eigendom maar vrij toegankelijk. In 2000 is de gracht rond het borgstee hersteld en het pad met bruggetje naar het borgstee aangelegd. Nu is met het plaatsen van de dampalen bij de toegang opnieuw de aandacht gevestigd op het bijzondere karakter van dit historische terrein.

Vandaag heb ik de palen bekeken in mijn geboorteplaats Oosterwijtwerd.

Zie de 12 afbeeldingen.

Update:

De kunstenaar Herbert Koekkoek liet mij nog het volgende weten:

“De tekst onder de tekening van de borg heb ik gebruikt als lettertype voor op de dampalen. De ruiter te paard zijn afgeleid van het familiewapen. Wanneer de palen na een paar regendagen zijn aangeroest worden ze sprekender: contrasterender met de achtergrond. Zeker wanneer er een avondzon op staat (ik vermoed dat ze richting zuidwest staan)”.

N.B.

Voor het klooster van Oosterwijtwerd zie deze link.

Op mijn tour langs de Groninger borgen was ik afgelopen zondag bij Borg Nienoord Leek.

About klaasamulder

kunst & cultuur
This entry was posted in klaasamulderVK-2007-03 and tagged , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

8 Responses to Bijzondere dampalen voor borgterrein (Update!)

  1. Annemieke says:

    mooie foto’s

  2. yolanda says:

    Ha die Klaas, leuk die foto’s ! Ik heb je maar geblogd met een link. Ik was er donderdagmiddag

  3. klaas @ ( weblog delfzijl e.o.) says:

    @Yolanda: bedankt voor je link op blog Oosterwijtwerd (http://oosterwijtwerd.blogspot.com/)

  4. janke says:

    Hoi Klaas, bedankt voor je mail. De toegankelijkheid van het terrein is echter niet zo vrij als men ons doet geloven. Toen ik er met een Zweedse TV ploeg was werden we heel boos aangesproken door mevrouw. Niet erg hartelijk dus.

  5. Klaas @ (weblog delfzijl e.o.) says:

    Vandaag weer een borgterrein op mijn blog.

  6. Betty Lambeck says:

    Die mevrouw, dat was ik. Janke moet es bij zichzelf te rade gaan: een kwestie van fatsoen, dat als je op iemands terrein wil(gaat) filmen, of als je met een groep komt, je dat dan even meldt bij de eigenaar!. Voordeel: die kan dan ook nog wat vertellen over de geschiedenis. Het ontbreekt dus Janke aan normen. In normale gevallen is iedereen, zonder meldplicht, altijd zeer hartelijk welkom.

  7. http://newquickweightlossdiets.com says:

    I’ve been absent for a while, but now I remember why I used to love this website. Thank you, I’ll try and check back more frequently. How frequently you update your website?

Leave a Reply

