De luchtwachttoren van Oudemirdum

fotofotofotoDe luchtwachttoren van Oudemirdum (Friesland) staat in Gaasterland, op het hoogste punt van Friesland. De toren staat aan de bosrand, zuid-westelijk van het dorp aan het Huningspaed. Je schijnt een mooi uitzicht over de landerijen en het IJsselmeer te hebben.
Maar de toren was gesloten toen ik het vorige week  bezocht.

In Groningen zijn nog twee luchtwachttorens, die van Warfhuizen is te vinden aan de Baron van Asbeckweg en 1 tussen Scheemda en Winschoten.

In het midden van de vorige eeuw waren de mogelijkheden om vijandelijke vliegtuigen op te sporen zeer beperkt. Radar bestond amper en met name laagvliegende toestellen waren moeilijk op te sporen. Om toch ons luchtruim te kunnen verdedigen, beschikte het nederlandse leger al voor het uitbreken van de Tweede wereldoorlog over een speciale dienst die het luchtruim boven ons land dag en nacht in de gaten hield. Niet met geavanceerde elektronica, maar met Mickey Mouse oren en een paar scherpe ogen.

Drie afbeeldingen.

N.B.

Op dezelfde reis Unia State bezocht.

Zie ook de uitkijktoren in Warfhuizen (groningen).

About klaasamulder

kunst & cultuur
This entry was posted in klaasamulderVK-2007-02 and tagged , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

4 Responses to De luchtwachttoren van Oudemirdum

  1. Prometheus says:

    Luchtwachttoren.
    Wat een prachtig woord.

  2. Koos Bijlsma says:

    Weet je Klaas, ik begrijp niet dat er nog mensen zijn die het altijd maar in verre landen zoeken, terwijl we hier nog zoveel mooi onbekends hebben. Mooie reportage. Tip voor een volgende: de “merkwaardige” grafkelder te Wieuwerd. Je zit er toch vlakbij. En als jij het niet doet, doe ik het dit voorjaar wel.

  3. sjoukje says:

    Gaasterland ook bij mij:
    http://www.volkskrantblog.nl/bericht/110794
    Wat geweldig die luchtwachttoren zag ik elk weekend toen ik als kind met mijn ouders naar Oudemirdum (Gaasterland) reed.
    Wat een flashback het is al zo lang geleden dat ik daar was…
    Was van de BB die toren toch Klaas?Reactie is geredigeerd

  4. Pingback: uitkijktoren warfhuizen | klaasamulder

Leave a Reply

