De graanrepubliek

fotofotoNaar aanleiding van het boek “De graanrepubliek” heeft Alex Vissering het volgende lied geschreven. Hij zingt het ook.

Alex Vissering heeft het nummer in het Gronings geschreven.

Hierbij eerst de vertaling:

De graanrepubliek

Ik rijd van Finsterwolde
Zomaar een dag,
geen regen en geen zorgen
Mijn ogen kijken in de verte,
over het koren naar de dijk
Ik denk aan een boek,
aan “De Graanrepubliek”

In de rode driehoek
met zijn malse,groene gras
‘t Geel van het koolzaad
en hoe het hier ooit was
Oost-Groningen, schuim op
het water, ‘t verleden dichtbij
Koert Stek en zijn Tjakkie
rijden in een Lada voorbij

refrein:

Stalin en Lenin, boeren en klei
Stro en graan, graan en stro
Rechtlijnig in ‘t landschap en in de leer
Toekomst en dijken, meer en meer
Stalin en Lenin, boeren en klei

In Drieborg ga ik rechtsaf
Door de Coenraadpolder
Ik zie een roofvogel vliegen
En heb ‘t naar m’n zin
‘t is alsof de geest van Mansholt
Hier over de dijk waakt
In een mengeling van zout en zoet,
Iets wat me raakt

In de polder Breebaart voel ik me goed,
‘lk ben da op m’n plaats
‘n Coaster uit Kalingrad
Glijdt door de wolken in de zee
Bij Fiemel stop ik
En kijk naar Oost-Groningen
Een mooie plek
om opnieuw te beginnen

de groanrepubliek ::.

Ik rie van Finnerwolle noar Beerte en Hörn
t Is zomor n dag, gain regen en gain zörgen
Mien ogen kieken wied vot over t koren noar de diek
Ik denk aan n bouk, aan de “Groanrepubliek”

In “de rooie drijhouk” mit zien riep gruine gras
t Gele van t koolzoad en hou t hier ooit was
Oost Grunnen, schoem op t wotter, t verleden is dichtbie
Koert Stek en zien Tjakkie rieden in n Lada veurbie

Refraain:
Stalin en Lenin, boeren en klaai
Stro en groan, groan en stro
Rechte lienen in landschop en leer
Toukomst en dieken, meer en meer
Stalin en Lenin, boeren en klaai

In Drijbörg goa k rechtsoaf deur Coenraadpolder hin
Ik zai n rover vlaigen en heb t noar mien zin
t Is net of gaist van Mansholt hier boven de dieke woakt
In n mengelmous van zolt en zuit, dat is wat mie roakt

In polder Breebaart vuil k mie goud, k heb de kop doar op stee
n Coaster uut Kaliningrad gliert deur de wolken in de zee
Bie Fiemel doar stop ik en kiek noar Oost Grunnen
n Mooi stee is dat hier om vannijs te begunnen.

(In het overzicht van de vijftig favoriete Nederlandstalige- en streektaalliedjes van de luisteraars en kijkers van RTV Noord over 2006 staat Groanrepubliek op vijf)

N.B.

Mijn vorige bijdage over “De graanrepubliek

Foto van Lenin in Groningen

About klaasamulder

kunst & cultuur
This entry was posted in klaasamulderVK-2007-02 and tagged , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to De graanrepubliek

  1. tempelman(martien) says:

    Aanbevolen. (Is het niet handiger om de volgende keer ‘een link’ in de bijdrage op te nemen? Krijgt het onderwerp/de bijdrage nog meer aandacht, lijkt mij. Elkaar wel even ‘seinen’.))

  2. Gelkinghe says:

    Vroeger stond het complete nummer als mp3 op de site van Alex, maar toen dat van buitenaf diepgelinkt werd was dat gauw afgelopen.:-) Nu is er alleen nog maar een fragment op de website van de stichting Nij:
    http://www.stichtingnij.nl/muziek/de_groanrepubliek-k.ram

Leave a Reply

