ROCK ‘N’ ROLL-SONNET

fotofotoZo zag ik hem op een haast leeg terras.
Zijn haar glom in de zon. Hij keek naar boven.
Hij keek alsof hij wat afwezig was.
Hij was dat niet. Hij wilde doen geloven

dat daar op die stoel, in die oude jas
onder het stuifzand dat was opgestoven,
achter een oude krant die hij niet las,
een vuur bleef branden dat wel nooit zou doven.

Het was nog vroeg. De stad moest nog ontwaken.
De ochtend gloorde magisch met zo’n gloed
die van een steen een slapend beest kan maken

Uit het cafe klonk zacht Johnny B.Goode.
Ik hoorde de terrasstoel even kraken.
Hij keek en zag en deed wat je dan doet.

Dit sonnet werd onder de titel ‘To burn out’ geplaatst op de website bij de tentoonstelling Cha Cha in het Groninger Museum (www.groningerforum.nl). Bij deze tentoonstelling stonden leven en werk van Herman Brood centraal. Cha Cha liep van 5 november 2006 tot 28 januari 2007.

Het sonnet staat in de nieuwe bundel “Lente in Sydney” van Ronald Ohlsen.

De bundel werd vorige week donderdag, op Gedichtendag, gepresenteerd bij Ronald Ohlsen zijn afscheid als Stadsdichter van de stad Groningen.

Helaas staat het gedicht “N 360“, over Delfzijl, niet in de bundel.
(onder de link kunt U het gedicht lezen)

N.B.

Twee afbeeldingen!

Mijn bijdrage aan de Gedichtendag.

About klaasamulder

kunst & cultuur
This entry was posted in klaasamulderVK-2007-01 and tagged , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

6 Responses to ROCK ‘N’ ROLL-SONNET

  1. Corrie says:

    ‘t Is een mooie bundel, Klaas. Ook ik heb hem vorige week meteen aangeschaft. We moeten bijna met elkaar in botsing zijn geweest die avond, maar ik zou je niet herkennen omdat je zo gezichtsloos bent.
    Was je ook in de Oosterpoort vanavond bij Gert Vlok Nel?

  2. Corrie says:

    Ook ik was even gezichtsloos, ik merkte het nog net op tijd voordat ik op de knop drukte, scheelt toch een aanbeveling 🙂

  3. petrus says:

    Beste Klaas,
    Mooi beeld van Brood in het gedicht. Een vuur dat nooit zou doven.. Hij heeft zich opgebrand.
    Een nachtgroet

  4. klaas @ (weblog delfzijl e.o.) says:

    @ Corrie: in de rechterkolom van mijn blog zie je mij een gedicht voordragend op Gedichtendag.
    @ Petrus: dank en jij ook….welterusten?

  5. bert says:

    mooie bijdrage !

  6. Klaas A.(weblog delfzijl e.o.) says:

    Vandaag weer een gedicht, met foto’s, van Ronald op mijn blog.

Leave a Reply

