beter over 66 mijl

fotofotofotofotoVoor de zeesluis in Delfzijl hebben grafisch ontwerper Wigger Bierma en schrijver/dichter Tonnus Oosterhoff een ontwerp gemaakt dat haast onmerkbaar is opgenomen in het woud van straatmeubilair aan weerszijden van de sluis. Oosterhoff schreef een gedicht waarin een toespeling wordt gemaakt op de overgang van land naar water, van binnenwater naar open zee. Daarbij roept hij het beeld op van twee vogels: de eend en de meeuw. Bierma bedacht het plan om verschillende woorden en woordgroepen waaruit het gedicht is opgebouwd op verschillende hoogtes te bevestigen aan de verlichtingspalen langs de sluis. Ter hoogte van de sluis is er sprake van een hoge dichtheid van woorden, terwijl voor en na de sluis, als aankondiging en als nabeeld, slechts enkele woorden zijn te lezen. De letters waaruit de woorden zijn samengesteld worden uiit poedercoated aluminium gefreesd en op vierkante stafprofielen van hetzelfde mteriaal gelijmd. In het voorbijvaren kunnen door het optischverschuiven van de woorden steeds andere tekstcombinaties worden gelezen ( vaarweg lemmerdelfzijl).

Een aantal weken geleden is het kunstwerk “geplaatst”.

Ik ben even gaan kijken hoe het er uit ziet, maar kon niets vinden.

In principe is het terrein bij de zeesluizen trouwens verboden voor onbevoegden.

Navraag leert dat de woorden te hoog hangen en binnenkort lager komen te hangen.

Wederom ben ik gaan kijken, en…..gevonden.

De officiele opening is uitgesteld tot zomer 2007.

Vier foto’s bij deze bijdrage ( de onderste 3 zijn van A. Koning)

N.B.

Bij de zeesluizen staat ook het bedreigde monument van Hildo Krop.

Mijn 1 na laatste bijdrage over Delfzijl was “N 360” .

About klaasamulder

kunst & cultuur
This entry was posted in klaasamulderVK-2006-12 and tagged , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

4 Responses to beter over 66 mijl

  1. saitbeheerder says:

    Interessant. 2007 moet mijn jaar van de poëzie worden. Ik neem het mee. Fijne dagen. En oh ja, is er een goed befietsbare kunstroute rond Delfzijl, dan kom ik er een keer aan . Laat het me weten. Fijne dagen.

  2. coming soon says:

    Na de update zie ik het ook beter. Vind ik het mooier ook. Denk ik.
    Ach, eigenlijk weet ik het ook niet. Ik denk dat ik het moet zien. Vanuit het water of vanaf de wallekant, dat merk ik dan wel.

  3. nasrin says:

    Vandaag de opening van het kunstwerk op mijn blog.

  4. klaas @ (weblog delfzijl e.o.) says:

    Vandaag de sluizen in aanbouw op een Ploegschilderij.

Leave a Reply

