Groeten uit Weiwerd (1)

fotofotofotofotofotofotofotoIn dit blog neem ik U mee door het verdwenen dorp Weiwerd (gemeente Delfzijl) middels de 7 prentbriefkaarten die zich bevinden in de Groninger Archieven.

Op de eerste twee foto’s is het eerste huis rechts mijn ouderlijk huis geweest.

Onderste foto:

Uitwierde Torenuurwerk (ca. 1975), vervaardigd door H.A. van Bergen te Heiligerlee in ca. 1947. Oorspronkelijk in de (nu afgebroken) kerk van Weiwerd.

N.B.

Eerdere bijdragen over Weiwerd:

Het kerkhof (fotoreportage)

De kerk

De kerk ( vervolg)

About klaasamulder

kunst & cultuur
This entry was posted in klaasamulderVK-2006-12 and tagged , . Bookmark the permalink.

14 Responses to Groeten uit Weiwerd (1)

  1. man met sombrero says:

    De eerste foto toont een mooi straatje om in op te groeien, denk ik.

  2. bart says:

    mooie heel heldere foto’s die meteen tot de verbeelding spreken, ik kan daar gerust een tijdje in zitten kijken, je voelt die eerdere tijd.

  3. coming soon says:

    Ik kom maar even langsfietsen.
    Weiwerd, opgeslokt door Delfzijl. Op de Michelinkaart nog net te herkennen.
    Goed. Na de vakantie op de omringdaik zal ik hier naartoe komen.
    Tot die tijd kijk ik plaatjes en lees ik de geschiedenis.

  4. klaas @ ( weblog delfzijl e.o.) says:

    Ik heb bijna 15 jaar gewoond op Heemskesweg 9.
    Uiteraard in een vredig dorp.
    Mijn ouders, behorend tot de laatste bewoners, zijn een aantal jaren geleden ook vertrokken.
    Hun huis werd direkt daarna afgebroken.
    Uiteraard ben ik graag beschikbaar om jullie rond te leiden in voormalig Weiwerd.Reactie is geredigeerd

  5. Gelkinghe says:

    Er mist een g in de naam van de klokkengieter.

  6. klaas @ (weblog delfzijl e.o.) says:

    Nu staat er een vervolg op deze bijdrage op mijn blog over mijn geboortedorp Oosterwijtwerd.

  7. Lloyd Smit says:

    ik heb hier gewoont en kan deze huizen en de kerk nog heel goed herkennen. Zou nog graag meer oude photos van Weiwerd willen zien. Ben hier terug geweest in 2003, ik woon nouw in St.Thomas Ontario Canada

  8. klaas@ (weblog delfzijl e.o.) says:

    @Loyd: in welk huis heb je gewoond?
    Op mijn blog staan 13 bijdrages over Weiwerd, zie voor de links:
    http://www.volkskrantblog.nl/zoek.php?qry=weiwerd&waar=339

  9. Lloyd Smit says:

    Ik woonde aan de oosterlaan op een boerderij, mijn vader was T.J.Smit, het is alles opgebrand bij de duiters in April/1945 later heb ik op een boerderij aan het pad gewoont D 137, naast bakkerij Hovinga.

  10. klaas @ says:

    @Loyd: hoe oud was je toen je vertrok uit Weiwerd?
    En heb je alle bijdrages over Weiwerd op mijn blog
    gezien?

  11. lloydsmit@yahoo.ca says:

    Ik heb 11 jaar aan het oosterlaan gewoont en 2 jaar op een boerderij in het dorp naast de bakker Hovinga

  12. Anno Zijlstra says:

    alweer eeuwig zonde dat dit dorp blijkbaar onnodig moest verdwijnen

  13. Dineke Sander says:

    Leuk deze fotos mijn opa en oma hebben in weiwerd gewoond.op de Wierderond volgens mij nr 3 .Ik heb er veel heel veel leuke herrineringen als klein meisje.Ik mis het dorpje wel en zeker zoals het was toen ik nog een klein meisje was ik heb er een hele leuke en geweldige tijd gehad.En ik zou willen dat ik die tijd op mijn eigen kinderen kon overbrengen…..maar dat kan niet helaas want de games ,tv en computer hebben het ingehaald.
    dus alles is anders als toen.
    grtjes uit Alphen NB

  14. Harmannus hofstee says:

    Mijn opa en oma woonden aan de stationsweg,naast de familie Wezeman,ik kan mij herinneren dat mijn moeder me als kleine jonge op de fiets zette ,we woonden aan de rijksweg in Delfzijl,en ik zo naar mijn grootouders fietste,het was er altijd geweldig vertoeven,we speelden in de omgeving van het oude station,ook weet ik nog dat er dorpsfeesten waren,met een kermis voor het verenigingsgebouw,mijn moeder en mijn broer deden dan vaak mee met het stoeltjesdansen op het oude voetbalveld,en een bezoekje aan het winkeltje van Jan Wolf vergeet je nooit weer,en wat te denken aan het winkeltje van Mevr Rijnsbergen,even wat verder de winkel van Oudgenoeg,iets eerde de kapperzaak van Kiel .Er schieten je zoveel dingen door het hoofd,voor mij als kleine jongen vond ik het altijd een belevenis als ik bij mijn grootouders in de vakantie mocht verblijven.

Leave a Reply

