Een keuze uit de collectie door Tino Sehgal

fotofotofotofotofotofotofotofotoIn 2005 verwierf het Stedelijk Museum ‘Instead of allowing some thing to rise up to your face dancing bruce and dan and other things (2000)’, het vroegste werk van Tino Sehgal (Londen, 1967).

In dit live werk ( de eerste 2 foto’s) is een traag bewegende menselijke figuur te zien die op de vloer houdingen aanneemt die verwijzen naar posities van het menselijk lichaam in vroege films en videotapes van Bruce Nauman (Wall/Floor Positions, 1968, Tony Sinking into the Floor, Face Up and Face Down en Elke Allowing the Floor to Rise Up over Her, Face Up, beide uit 1973) en Dan Graham (Roll, 1970).

De nieuwe aanwinst, te situeren tussen sculptuur, performance en installatie, vormt de aanleiding om Sehgal uit te nodigen samen met het museum een keuze uit de collectie te maken. Sehgal beschouwt Instead of… als een ‘vloerwerk’ en toont het te midden van andere ‘floor pieces’ uit de collectie, met werken van Sesostris Vitullo, Carl Andre, Jeff Koons, Andy Warhol (uit Groningen), Auguste Rodin en Felix Gonzalez-Torres.

Afgelopen zaterdagmiddag heb ik deze kleine mooie tentoonstelling gezien.

Prachtig!

8 foto’s

M.d.a. A. Koning

About klaasamulder

kunst & cultuur
This entry was posted in klaasamulderVK-2006-11 and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

5 Responses to Een keuze uit de collectie door Tino Sehgal

  1. kataneh says:

    nice pictures..i like the flowers

  2. robert says:

    Dank voor je verleiding om een keurige Koons te bekijken. Ik ken al het werk van Koons en na dat ik er eerst kapot van was ben ik nu gebroken. Géén bal vind ik er meer aan. Vroeger maakte ik filmmuziek bij de stomme film van Bunuel (heb geen Spaans toetsenbord bij de hand). Dat en meer natuurlijk verblijf ik in Catalunya. (Expositie Fabre is nu hier) Maar koons ondanks de vulva’s en de fallus, nee niet meer in mijn hart ingesloten. Sukses met alles en groeten van onder de riolering.

  3. Corrie says:

    Mooi verslag en mooie foto’s weer, Klaas.

  4. renske says:

    Ja, en dat is dus tegen de wens van de kunstenaar in: foto’s van zijn werk maken..

  5. Gert says:

    Ja Renske, idd, ik wou net zeggen. Hij wil dat zijn werk op generlei wijze visueel wordt gereproduceerd, dus ook geen foto’s! Je gaat hier dus in tegen tegen de nr. 1 regel van zijn werk!!! Dus graag foto’s verwijderen van deze blog en ook van eigen PC, als je respect hebt voor deze kunstenaar!Reactie is geredigeerd

Leave a Reply

