Koninklijk bezoek bij Marlene Dumas

fotofotofotofotofoto(“Koninklijk paar meets Mohammed B.”)

Zaterdag was ik speciaal naar Amsterdam gereisd om, op de laatse dag, de tentoonstelling van Marlene Dumas te zien.

In Galerie Paul Andriesse stond ik opeens naast Prins Willem Alexander, Maxima en de kinderen.

Leuke ervaring.

Het publiek in de galerie gedroeg zich, uiterlijk (?), normaal en de Prins en Maxima konden, net als wij, van de kunst genieten.

Tentoonstelling: Man Kind

Marlene Dumas laat een groep nieuwe schilderijen  zien.

Het zijn geschilderde portretten van mannen en een schedel ( van een vrouw).

Het zijn mannen met een mediterraan voorkomen, veelal gebaard.

Wat dat betekent in 2006, is bekend van de media, die dit beeld problematiseren gezien de recente ontwikkelingen in de wereldproblematiek.

Het is een specialisme van Dumas om de kijker zijn eigen vooroordelen en angsten te laten ervaren.

In het schilderij “The Mediator” meende ik Mohammed B. te herkennen.

Marlene Dumas (Kaapstad, 1953) is een in Zuid-Afrika geboren schilder die sinds het einde van de jaren 70 van de twinstigste eeuw in Amsterdam woont en werkt zodat ze als een Nederlandse schilder wordt beschouwd.

Haar stijl leunt aan bij het expressionisme en de conceptuele kunst. Haar schilderijen en aquarellen, waarin ze vaak ook inkt gebruikt, zijn sterk erotisch geïnspireerd en worden door sommigen zelfs pornografisch genoemd. Ze lijdt in elk geval niet aan preutsheid als ze de grenzen van de menselijke seksualiteit aftast, de mannelijke maar vooral de vrouwelijke, waarbij haar modellen vaak zogenaamde obscene poses aannemen.

Opgegroeid in het Zuid-Afrika van de apartheid heeft ze met het begrip tegenstelling geleefd, blanken tegenover zwarten, cultuurverschillen, confrontatie van de geslachten, zodat het probleem van het samen leven in verscheidenheid sterk op haar werk weegt. Dat vertaalt zich vaak in een vermenging van raskenmerken in haar naakten – halfslachtige kleurveranderingen, blanke vrouwen in zwarte houdingen.

De onderste 3 detail afbeeldingen zijn van Henri Jacobs

Nagekomen bericht ( 26 november):

Stedelijk wil Mohammed B. ‘s portret

JHIM LAMOREE

AMSTERDAM – Het Stedelijk Museum wil het door Marlene Dumas geschilderde portret van Mohammed B. aankopen. Het doek maakt deel uit van Man Kind, een tentoonstelling met recente schilderijen en tekeningen van Dumas bij Galerie Paul Andriesse.

Gijs van Tuyl, directeur van het Stedelijk, overweegt verscheidene werken van Dumas aan te kopen. ”Ik denk aan The neighbour, het portret van Mohammed B., en aan The believer, een ongelooflijk ascetisch portret van een Palestijn, die ons streng aankijkt. Verder denk ik aan de serie van twaalf tekeningen van portretten van jonge mannen op de Westelijke Jordaanoever.”

Het Rijksmuseum verwierf onlangs Jeroen Hennemans ontwerp voor het monument van Theo van Gogh, het Stedelijk zou met de aankoop van The neighbour het portret van diens moordenaar in huis halen.

Voor die substantiële aankopen zal het museum, volgens Van Tuyl, ‘een enorme financiële krachtsinspanning moeten leveren’. De prijzen van Marlene Dumas, die in 1953 in Kaapstad is geboren en woonachtig is in Amsterdam, zijn namelijk astronomisch gestegen. Op veilingen in Londen en New York worden op het ogenblik doeken van haar verkocht voor meer dan een miljoen euro.

Over de prijzen van de werken doet de galerie geen mededelingen, maar op grond van recente verkopen zal de prijs per schilderij tenminste twee ton bedragen. Recente tekeningen van Dumas worden verkocht voor rond de twintigduizend euro. Als het Stedelijk Museum zijn wensen waar wil maken, zal met de aankoop een bedrag van zeker een half miljoen euro zijn gemoeid.

Het Stedelijk bezit al belangrijke vroege werken van Marlene Dumas. ”Onder directeur Wim Beeren heeft het museum alert aangekocht, daarna is het wat stiller geworden,” zegt Gijs van Tuyl. ”Het is een goed moment om de draad op te pakken, vooral omdat haar werk de problemen van de multiculturele samenleving aan de orde stelt.”

Toen Galerie Paul Andriesse in 1984 openging, exposeerde Marlene Dumas haar werk voor het eerst in deze galerie, nu is haar tentoonstelling Man Kind de laatste in de ruimte van de galerie aan de Prinsengracht 116. Per 1 december verhuist de galerie naar een nieuwe locatie: naar het Withoedenveem aan de IJ-oever.

Handmade Prints in de Frans Halsstraat 7 publiceert een serie van vier prenten van Marlene Dumas, slachtoffers van de onverzoenlijke strijd tussen de Israëliërs en de Palestijnen ( Het Parool, 17-10-2006).

M.d.a. A. Koning

N.B.

De 1 na laatste bijdrage over beeldende kunst op mijn blog was “Beeldende kunstenaars in Delfzijl

Advertisements

About klaasamulder

kunst & cultuur
This entry was posted in klaasamulderVK-2006-11 and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

8 Responses to Koninklijk bezoek bij Marlene Dumas

  1. albert van der vliet says:

    “Het is een specialisme van Dumas om de kijker zijn eigen vooroordelen en angsten te laten ervaren.”
    Ik houd niet van kunstenaars die dat doen. Ze gaat er namelijk vanuit dat de kijker vooroordelen en angsten heeft. Heeft de superieure kunstenares die dan niet? Kunst is niet bedoeld om te moraliseren. Laat dat maar aan Jacob Cats over. Die vreselijke shockerende kunstenaars minachten de kijker ook.

  2. albert van der vliet says:

    PS
    Van wie zijn die twee foto’s van cowboys en moslima’s?

  3. Literatuuro vk blog 833 says:

    Schokkend. Mohammed B in het museum. Hier in Frankrijk was ooit een rel van een chinese kunstenaar die een moordenaar ofzo afgebeeld wist te verkopen als kunst, gewoon een foto.
    te erg voor woorden: moedigd mohammeds b in de dop zeker aan dit. nog een paar moorden dan ontstaat er wel een burgeroorlog in nederland. gebeurt er weer eens wat.

  4. Literatuuro vk blog 833 says:

    die tweede kop is idd mb. (geen spel)

  5. Literatuuro vk blog 833 says:

    prachtige foto van die vrouw met die half afgedane hoofddoek en die verbaasde moslima’s.
    als zij meer geslaagd is (mantelpakje) in het leven, zullen weinig moslima’s meer op hun Heilige vertrouwen voor een prettiger toekomst… enfin: nu ga ik te ver. of niet? is hier discussie over? interessant toch!
    overigens: de heilige maagd maria, ziet er op veel afbeeldingen uit de middeleeuwen en een paar eeuwen later ook behoorlijk gesluierd uit… was zij misschien een moslima???

  6. jaap says:

    geen foto van maxima, of durfden jullie dat niet, nu dan toch eindelijk monarchist geworden?

  7. klaas @ ( weblog delfzijl e.o.) says:

    @Jaap uiteindelijk gaat het om de KUNST!

  8. Annemieke says:

    Voor een foto van Maxima moet je de Story kopen en voor een schilderij van Dumas kijk je op het blog van Klaas.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s