Op de filmset………………..

fotofotofotofotofotofotofotofotoVorige week zaterdag was ik , in Heveskes, op de filmset bij opnames van de korte film
“MOTUM”.

De film gaat over de haven en industrie van Delfzijl en wordt gemaakt door Visions of the North.

Synopsis

De film handelt over 3 mannen die samen met hun machine in “onze” tijd terecht komen en op onderzoek uitgaan. Bij dit onderzoek gaat het om sporen uit het verleden en om het ontdekken van “de toekomst” (ze hebben een soort opdracht of innerlijke dwang).
Ze worden vergezeld van een biomechanoid een soort organisch robotje in de vorm van een degenkrab (een beestje wat al miljoenen jaren op aarde leeft maar nagenoeg onveranderd is gebleven.
Dit beestje lijkt hen de weg te wijzen in de richting van wat ze zoeken.

De mannen spoelen aan bij de dijk, verward slaan ze er hun kamp op .
Ze herkennen de zee , de industrie is hen echter vreemd.
Samen maken ze tekens van vuur op het strand . Het is een ritueel om de vleugelmachine op te roepen. Eenmaal bovenwater gekomen bestijgen de mannen de machine en vertrekken gespannen richting industrie.

Eenmaal aangekomen zijn de mannen onder de indruk van de enorme schaal van de industrie, geen mens te bekennen. Wanhopig proberen ze te communiceren met de machines, op zoek naar sporen uit het verleden. Op dat moment leid limulus polyphemus (de degenkrab) hen naar een oud kerkje wat eenzaam en verloren tussen de industrie opduikt.

Het blijkt het kerkje van Heveskes te zijn. Als binnenin de kerk zijn doen ze een grote ontdekking.Onder het zand van de vloer in het kerkje komt een labyrint tevoorschijn ! De brug tussen verleden en heden is geslagen en het pad naar de toekomst ligt voor hen open.

De film gaat in de eerste helft van volgend jaar in premiere.

De vorige bijdrage uit Heveskes was “Van het kerkhof……...”

About klaasamulder

kunst & cultuur
This entry was posted in klaasamulderVK-2006-11 and tagged , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

4 Responses to Op de filmset………………..

  1. Peter Schudde says:

    Hoi Klaas,
    Mooie fotos van onze opname dagen in Heveskes . Alles is er mooi op gekomen.We moeten maar contact houden over vertoningen in delfzijl en eventueel Appingedam.etc.
    Ik heb een foutje te melden in je stukje : De film gaat o.a over de vleugelmachine ,zo heet het apparaat. Maar mischien zou je nog kunnen vermelden dat de film MOTUM gaat heten.
    Vriendelijke groet Peter Schudde

  2. klaas @ ( weblog delfzijl e.o.) says:

    @Peter: bedankt voor je reaktie, de naam van de film heb ik toegevoegd.

  3. Gerry Eulink says:

    Hoi Klaas, zaterdag bij Frontaal ontmoet. Gesproken over je weblog en wat ik daar o.a. op gezien had, gezamenlijke interessegebieden: Visions of the North en hun aktiviteiten en Iran. (Zie mijn email)
    Hoi Peter en alle anderen van Visions of the North!! Via Corrie de Groot hoorde ik dat Klaas foto’s had gemaakt van jullie aktiviteiten in Heveskes en of ik maar gauw even kijken. Prachtige foto’s en spannende tekst die me heel nieuwsgierig maken naar meer, de film natuurlijk. Bedankt Klaas en Peter en allemaal, tot gauw bij jullie en ik kijk regelmatig op deze weblog natuurlijk. Doeiiii allemaal, ook groeten Evert, Gerry

  4. George Kouwenhoven says:

    Hallo Klaas,
    toevallig zag ik de Motum op de dijk tegenover de AKZO. Nu weet ik waarom.
    Mijn vraag is iets heel anders: Op de buitenmuur van het kerkjenzijn stenen ingemetseld met cijfers 1- 8 of meer. Lijkt me geen onderdeel van een kruisgang. Weet jij de betekenis? Beste groeten George

Leave a Reply

